فولاد مبارکه؛ کانون نوآوری و فناوری ایرانساخت
تأکید بر نقش روابطعمومی در مدیریت بحران و مقابله با شایعات
۳۴ ستاره روابط عمومی اتاقهای سراسر کشور را بشناسید
اتاق بازرگانی برنامههای ارتباطی سال آینده را تشریح کرد
ضرورت عضومحوری و نقش چندبعدی روابطعمومیها
شورای روابطعمومی اتاقهای سراسر کشور تشکیل شد
اعضای هیات انتخاب جشنواره ادبی «خیرِ ایران» معرفی شدند
چشماندازنوین روابطعمومی آسیا و اقیانوسیه در عصر هوش مصنوعی
کسب نشان طلای جشنواره برترینهای روابطعمومیهای کشور
نیروهای نوظهور در حال بازتعریف آینده ارتباطات و بازاریابی
کارگاه هوش مصنوعی و بازآفرینی خلاقیت در تولید محتوای ارتباطی
حمایت جهاد دانشگاهی و ایسنا گلستان از کنگره ملی روابطعمومی
زینب عربی سرپرست روابط عمومی راهداری آذربایجان شرقی شد
تهران میزبان نخستین آرتفِر کاغذی منطقه شد
کارگاه تخصصی هوشمصنوعی مولد در روابطعمومی خراسانرضوی
خانه تجربه؛ نقطه آغاز جریان روایت، یادگیری وتصمیم سازی ارتباطی
کریس فاستر مدیرعامل شبکه ادغامشده روابطعمومی اُمنیکُم شد
تقویت روابطعمومیها شرط آرامش جامعه است
کسب رتبه دوم جشنواره روابط عمومیها توسط اتاق بازرگانی اهواز
کسب رتبه سوم توسط تیم روابط عمومی اتاق هرمزگان
اطلاعیه روابط عمومی رگولاتوری درباره افزایش تعرفه اینترنت
رسانه بستر ساز اعتماد، شفافیت و سرمایه گذاری هستند
روابط عمومی اتاقهای بازرگانی بازوی قدرتمند بخش خصوصی
روابط عمومیها از تشریفات عبور کنند
نیاز به تأکید بر تقویت انعکاس خدمات دولت در رسانهها
تصویر برتر روابطعمومی سال انتخاب شد
سرپرست روابطعمومی مجتمع مسکونی پارس جم منصوب شد
دانشگاه ملی مهارت سمنان برترین روابط عمومی در سال ۱۴۰۳شد
تأکید بر توسعه مهارتهای حرفهای ونقش گفتگو در روابطعمومی
گام توانیر در توسعه شبکهای استاندارد، کارآمد و پاسخگو
دومین نشست هماندیشی روابطعمومی گروه صنایع بهشهر
هوش مصنوعی مغزمان را به تعطیلات نفرستد!
آغاز فراخوان اولین فستیوال ملی استعدادیابی گویندگی، اجرا و دوبله کودک و نوجوان
توضیح روابط عمومی شمسآذر درباره انتشار بیانیه با خط بریل
اطلاعیه روابط عمومی نیروگاه شهید رجایی در رابطه با مصرف مازوت
مدیر روابطعمومی سازمان هواپیمایی منصوب شد
روابطعمومی؛ محور اصلی برگزاری جشنوارههای فرهنگی و هنری
سفر تازه «ایرانم»؛ علیرضا قربانی به بوشهر میرود
روابطعمومی مخابرات سمنان رتبه نخست کشور را کسب کرد
برگزاری کارگاه هوش مصنوعی برای توانمندسازی روابطعمومی ها
بهروزرسانیجدید شبکههای اجتماعی و تاثیر آن بر روابطعمومی
پایداری در روابط عمومی چگونه برقرار میشود؟
تحول در حوزه روابطعمومی در کشورهای آسیای جنوبشرقی
هوش مصنوعی چگونه برتقویت مهارتهای انسانی تأثیر میگذارد؟
اسامی سخنرانان سمپوزیوم بینالمللی روابط عمومی اعلام شد
فراخوان همکاری با روابط عمومی پتروشیمی خلیج فارس
مسئول رسانه و روابطعمومی بنیاد فرهنگی روایت فتح منصوب شد
گزارش روابط عمومی سازمان محیط زیست از آلودگی هوای تهران
استانی زائرخیز، با روابطعمومیهای کمجان
معاون ارتباطات واطلاعرسانی بنیاد مهرآفرین منصوب شدبه گزارش آژانس خبری پی آر؛روابطعمومی به معنای برقراری ارتباطی صادقانه، آگاهانه و مؤثر میان سازمان و مردم است. متخصصان این حوزه، نه آگهی میخرند و نه برای انتشار خبر پول پرداخت میکنند، بلکه با استفاده از رسانههای معتبر و غیرپرداختی، تصویر مثبتی از سازمان میسازند و گفتوگو میان مردم و نهادها را تقویت میکنند.
آنها داستانساز و شنوندهاند؛ با روایتسازی درست، دیدگاه جامعه را نسبت به سازمان شکل میدهند و با گوش دادن فعال، واکنشها و احساسات مردم را میسنجند تا از بروز بحران جلوگیری کنند یا در هنگام بحران، آسیبها را کاهش دهند.
جایگاه روابطعمومی در کانادا
در کانادا، روابطعمومی یکی از حوزههای پررشد و پرتقاضاست. بیشتر شرکتها، نهادهای دولتی و سازمانهای غیرانتفاعی دارای بخش روابطعمومی هستند. بسیاری از دانشگاهها نیز دورههای تخصصی در این زمینه ارائه میدهند؛ برای نمونه، دانشگاه «مونت سنت وینسنت» یکی از معتبرترین مراکز آموزش روابطعمومی در این کشور است.
در سطح حرفهای نیز انجمنهایی مانند انجمن روابطعمومی کانادا (CPRS) از منافع شاغلان این حوزه حمایت کرده و برای ارتقای دانش و اخلاق حرفهای فعالیت میکنند.
تعریف روابطعمومی
روابطعمومی حرفهای است که پیوسته با تحولات اجتماعی و فناوری در حال تغییر است و تعریف ثابتی ندارد. یکی از تعاریف معروف، تعریف پژوهشگران «گرونیک» و «هانت» است که میگویند: «روابطعمومی یعنی مدیریت ارتباط میان یک سازمان و مخاطبان آن.»
این تعریف بر جنبه مدیریتی روابطعمومی تأکید دارد؛ یعنی روابطعمومی صرفاً تولید محتوا نیست، بلکه فرایندی علمی و برنامهریزیشده است.
در تعریفهای جدیدتر، مانند تعریف انجمن روابطعمومی کانادا (CPRS)، بُعد اخلاقی و اجتماعی نیز اضافه شده است: روابطعمومی یعنی «مدیریت هدفمند ارتباطات میان سازمان و گروههای مختلف مردم، برای دستیابی به تفاهم متقابل، تحقق اهداف سازمان و خدمت به منافع عمومی.»
تفاوت اصلی این تعریف با تعریفهای قدیمیتر در همین نکته است: روابطعمومی تنها برای سود سازمان نیست، بلکه در خدمت جامعه نیز هست.
نقشها و وظایف روابطعمومی
بر اساس دیدگاه انجمنهای حرفهای، روابطعمومی مجموعهای از فعالیتهای کلیدی را دربر میگیرد، از جمله:
پیشبینی و تحلیل افکار عمومی و بررسی اثرات آن بر فعالیتهای سازمان؛
مشاوره به مدیران درباره ارتباطات داخلی، سیاستگذاری و مدیریت بحران؛
حفظ و ارتقای اعتبار و شهرت سازمان؛
پژوهش و ارزیابی مداوم برنامههای ارتباطی؛
برنامهریزی و اجرای اقدامات برای بهبود تصویر عمومی سازمان؛
آموزش، مدیریت منابع انسانی و تولید محتوای مؤثر برای ارتباط با مخاطبان.
شاخههای روابطعمومی
روابطعمومی حوزهای گسترده است و شاخههای متنوعی دارد، از جمله:
ارتباطات بحران (مدیریت شرایط بحرانی)،
ارتباطات داخلی (تعامل با کارکنان و مدیران)،
روابط رسانهای (ارتباط با خبرنگاران و مطبوعات)،
روابط سرمایهگذاران (اطلاعرسانی مالی و اقتصادی)،
نویسندگی سخنرانیها و محتوای مدیران،
برنامهریزی و اجرای رویدادها،
روزنامهنگاری برند و ارتباطات دیجیتال.
اصطلاحات نزدیک به روابطعمومی
در این حوزه، واژههای متعددی بهکار میرود که گاه باعث سردرگمی میشوند.
ارتباطات سازمانی: شامل همه فعالیتهای ارتباطی درون شرکت یا نهاد است.
ارتباطات راهبردی: به استفاده هدفمند از ارتباطات برای تحقق مأموریت سازمان گفته میشود.
ارتباطات بازاریابی: بر معرفی محصولات و خدمات تمرکز دارد.
امور عمومی: بیشتر در زمینه سیاست، قانونگذاری و روابط دولت و جامعه کاربرد دارد.
جمعبندی
روابطعمومی، ترکیبی از علم، هنر و اخلاق است.
این حرفه تنها انتقال پیام نیست، بلکه مدیریت آگاهانه و انسانی ارتباطات برای ایجاد درک متقابل و اعتماد میان سازمان و جامعه است.
موفقیت در روابطعمومی یعنی رسیدن به تعادلی میان منافع سازمان و منافع عمومی — جایی که ارتباطات، به نفع همگان عمل میکند.
دیدگاهتان را بنویسید