شنبه / ۱۵ آذر / ۱۴۰۴ Saturday / 6 December / 2025
×
کسب نشان طلای جشنواره برترین‌های روابط‌عمومی‌های کشور
سومین موفقیت روابط‌عمومی اتاق بازرگانی البرز در سال جاری رقم خورد؛

کسب نشان طلای جشنواره برترین‌های روابط‌عمومی‌های کشور

نخستین نشست تخصصی «پیوسـت پیام» با حضور جمعی از مدیران روابط‌عمومی، متخصصان دانشگاهی و فعالان حوزه ارتباطات، روز یکشنبه ۲۵ آبان‌ ماه در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.
پیوست پیام؛ روایت تازه‌ای از هم‌افزایی صنعت و دانشگاه در روابط‌عمومی

به گزارش آژانس خبری پی آر؛ این برنامه همزمان با مراسم اختتامیه اولین دوره «روابط‌عمومی پیشرفته (EPR)» صورت گرفت و با استقبال قابل توجه علاقه‌مندان همراه بود.

برگزارکنندگان این رویداد، هدف متعالی خود را تقویت پیوند علوم انسانی با بدنه صنعت و ایجاد بستری برای تبادل تجربه‌های واقعی و رویکردهای نوین روابط‌عمومی عنوان کردند. آنان تأکید کردند که این برنامه مقدمه‌ای برای برگزاری سلسله‌نشست‌های تخصصی در آینده خواهد بود.

دکتر فائزه اعتمادگلستانی، مدرس دانشگاه در ابتدای این نشست گفت: هدف اصلی این نشست‌ها گفت‌وگو میان فعالان روابط‌عمومی و متخصصان دانشگاه و نیز تقویت پیوند صنعت و دانشگاه در علوم انسانی است.

همچنین دغدغه مشترک برگزارکنندگان، فراهم‌کردن فضایی برای تبادل تجربه و ترویج آگاهی درباره رویکردهای نوین ارتباطات و روابط‌عمومی عنوان شد.

در ادامه نیز دکتر مسعود تقی‌ابادی، استاد دانشگاه فردوسی مشهد گفت: مدیریت روابط عمومی امروزه، فلسفه جدیدی را در جهان دنبال می‌کند و آن توجه به بخش‌هایی از جامعه است که کم‌تر مورد توجه و تمرکز قرار می‌گیرند.

وی همچنین از برگزاری دوره‌های آموزشی همگام با روندهای روز دنیا در ایران اظهار خرسندی کرد و گفت: در دوره EPR نیز تلاش شد تا همین رویکردها به فراگیران منتقل شود.

وی ادامه این مسیر را ضروری دانست و گفت تیم برگزاری دوره همچنان رسالت خود در امر آموزش و آگاه‌سازی ادامه خواهد داد.

مهم‌ترین محور این نشست، پرسش بنیادین «فلسفه وجودی روابط‌عمومی در سازمان چیست و چگونه می‌تواند سازمان را در دستیابی به اهداف متعالی یاری کند؟» بیان شد و سخنرانان در سخنان خود بر نقش روابط‌عمومی در مدیریت بحران‌های برند و ضرورت ارتقای بینش حرفه‌ای در این حوزه تأکید کردند.

فاطمه آستانی، مدرس دانشگاه و مدیر روابط‌عمومی اتاق بازرگانی با اشاره به جایگاه روابط‌عمومی در تشکل‌ها، این نهادها را الگوی ارزشمندی برای سایر سازمان‌ها دانست و گفت: «تشکل‌ها با هدف توسعه جمعی شکل می‌گیرند؛ جایی که افراد با تضاد منافع دور یک میز می‌نشینند تا برای اهداف مشترک گفت‌وگو کنند».

او با بیان نمونه‌هایی از بحران‌هایی که سازمان‌ها درگیر آن شده‌اند، تأکید کرد: «اگر مدیر روابط‌عمومی هوشمندانه عمل کند بسیاری از بحران‌ها اساساً رخ نمی‌دهد.»

وی روابط‌عمومی را «نجات‌بخش سازمان» در بزنگاه‌های حساس توصیف کرد. آستانی در ادامه توضیح داد: روابط عمومی در بخش خصوصی حلقه زنجیره یا گره اصلی بین تمام ذی نفعان است و روی سرمایه‌ها و ارزش‌ّها و نگرش سازمان سرمایه‌گذاری بلند مدت انجام می‌دهد.

محمدرضا باقری، مدیرمسئول رسانه تخصصی روابط‌عمومی راهبرد نیز در سخنرانی خود بر اهمیت رسانه‌های حرفه‌ای در روابط‌عمومی دولتی تأکید کرد و گفت: «مدیران روابط‌عمومی در سازمان‌های دولتی باید اصل صداقت و شفافیت را رعایت کنند تا بتوانند از تصویر سازمان در برابر افکار عمومی محافظت کنند».

اگر چه فشارهای سازمانی باعث کم فروغی رسانه‌ها در این سازمان‌ها شده است اما مدیران روابط عمومی می‌بایست ازین ابزار برای شنیده شدن صدای مخاطبان بیش از این بهره ببرند.

باقری ضمن معرفی رسانه «راهبرد» به‌عنوان بستری برای بازتاب ایده‌های نو در حوزه ارتباطات، افزود: «ما در راهبرد تلاش می‌کنیم ایده‌ها دیده شوند، نه صرفاً صاحبان شناخته‌شده آن‌ها».

محمدمهدی ایزدی، مدیر توسعه ارتباطات شرکت پیشگامان تلفن همراه (مالک محصول دیجیتال بادصبا) با تشریح مفهوم توسعه ارتباطات سازمانی گفت: «توسعه ارتباطات یعنی شناخت کامل از داخل و بیرون سازمان و ایجاد پیوند میان واحدهای مختلف.

در ارتباطات B2C صدای مشتری مستقیماً شنیده می‌شود اما در ارتباطات B2B و B2G باید نیازهای پنهان جامعه هدف را کشف کرد تا سازمان بتواند به آن پاسخ بدهد».

او با اشاره به نقش اجتماعی «بادصبا» افزود: بادصبا یک محصول دیجیتال است که با فرهنگ و زندگی روزمره مردم پیوند دارد. تجربه ما نشان می‌دهد که مخاطبان بر پایه اعتماد و شفافیت با یک پلتفرم همراه می‌مانند.

باد صبا نیز طی سالیان طولانی رابطه‌ای بلندمدت با مخاطبان خود ایجاد کرده است و یکی از علل اصلی آن عدم نیاز به ثبت‌نام یا ارائه هرگونه اطلاعات شخصی دیگر به پلتفرم بوده است.

در ایجاد کمپین‌های نیکوکاری نیز یکی از موفقیت‌ّ‌های مهم ما روابط شفاف و منظم با مخاطب بوده است.

در برخی پلتفرم‌ها و حتی سازمان‌ها دیده می‌شود که امر نیکوکاری و مسئولیت اجتماعی دشوار و پرحاشیه می‌شود، درحالی‌که پلتفرم بادصبا توانسته است اعتماد بخش مهمی از جامعه بشری را در سراسر دنیا جلب کرده و با برگزاری کمپین‌های موفق نیکوکاری، به بخش‌های کم برخوردار جامعه کمک کند.

ایزدی همچنین درباره نسل Z در سازمان‌های فناور گفت: «اگر به آینده اعتقاد داریم باید نسل حاضر را درک کنیم و باید یاد بگیریم چگونه با نسل Z رفتار کنیم تا نقش‌آفرینی آن‌ها در نوآوری استمرار داشته باشد».

در ادامه این نشست، عالیه خالقی، مدیر روابط عمومی لیموهاست با بیان نقش مهم در روابط عمومی درترویج ارزش ویژه برند گفت: روابط عمومی در سازمان هایی که محصول فناور دارند کاملا در خدمت مارکتینگ است، در غیر اینصورت بودجه ای به آن تخصیص داده نمی شود!

ما در شرکت های نوآور روابط عمومی را از جنس تفکر می بینیم و فرقی نمی‌کند کجای سازمان قرار بگیرد!

اینکه زیر مجموعه بخش دیگری باشد یا در کنار بخش دیگری! برای همین دغدغه ای برای اینکه سایر بخش ها با آن چگونه رفتار کنند نداریم! چراکه روابط عمومی در این سازمان ها تلاش می‌کند ارزش ویژه برند را که نتیجه همکاری جمعی سازمان است، ترویج دهد.

وی ادامه داد: بحران ها در شرکت های فناور بسیار زیاد هستند، لذا ما همیشه سند مواجه با بحران را در دسترس داریم و در لحظه بروز بحران چک لیست ها را بررسی می‌کنیم!

وی همچنین به بحران اخیری که به‌خوبی آن را مدیریت کرده است گفت: ما در روزهای اخیر با بحران فیلترینگِ محصول شرکتمان مواجه شدیم.

در تمام مدتی که سازمان درگیر بحران بود، با مخاطبان خود در ارتباط بودیم. پیام هایی را در داشبوردهای مدیریتی قرار می‌دادیم و خبر تازه ای اگر به دستمان می‌رسید به سرعت آن را به مخاطبان منتقل می کردیم.

همینطور تلاش کردیم فراتر از اطلاع رسانی درباره فیلترینگ با جامعه صحبت کنیم و این تهدید را به یک فرصت برای سازمان تبدیل کردیم.

مهدی آقاسی‌زاده، مدیر روابط عمومی پاریز شرق و بنیانگذار خانه روابط عمومی رستا نیز دیگر سخنران این نشست بود.

وی با اشاره به جایگاه سازمانی روابط‌عمومی گفت: روابط عمومی باید بتواند در توسعه اقتصادی سازمان نقش خودش را به درستی ایفا کند.

اینکه یک مدیر روابط عمومی هیچ سهمی در زنجیره ارزش اقتصادی یک سازمان نداشته باشد، طبیعتا از سوی سازمان جدی گرفته نمی‌شود!

وی همچنین به نقش مهم اقتصاد دیجیتال در آینده اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: خراسان سهم بسیار زیادی در تولید ثروت دیجیتال کشور دارد.

کسب و کارهای دیجیتال بسیار زیادی از مشهد کار خود را آغاز کرده و در دنیا در حال ارائه خدمات هستند.

روابط عمومی‌ّ می‌تواند مدیران سایر سازمان ها را نسبت به این مهم نیز آگاه کند تا بتوان فردای بهتری در اقتصاد دجیتال ایران متصور بود.

این نشست با حضور دانشجویان، مدیران سازمانی، متخصصان روابط‌عمومی و علاقه‌مندان برگزار شد و فضای آن به گفته شرکت‌کنندگان، تعامل‌محور و مبتنی بر تبادل تجربه‌های واقعی بود.

سخنرانان در خلال برنامه، آمارها و نمونه‌های موردی از مدیریت بحران تصویر برند را مطرح کردند و بر آمادگی روابط‌عمومی‌ها برای مواجهه با تغییرات محیط رسانه‌ای تأکید داشتند.

نوشته‌های مشابه
کسب نشان طلای جشنواره برترین‌های روابط‌عمومی‌های کشور
سومین موفقیت روابط‌عمومی اتاق بازرگانی البرز در سال جاری رقم خورد؛

کسب نشان طلای جشنواره برترین‌های روابط‌عمومی‌های کشور

حمایت جهاد دانشگاهی و ایسنا گلستان از کنگره ملی روابط‌عمومی
گامی مشترک برای ارتقای حرفه‌ای‌گری در روابط‌عمومی؛

حمایت جهاد دانشگاهی و ایسنا گلستان از کنگره ملی روابط‌عمومی

کارگاه تخصصی هوش‌مصنوعی مولد در روابط‌عمومی خراسان‌رضوی
با تدریس دکتر حمید ضیایی‌پرور برگزار می شود؛

کارگاه تخصصی هوش‌مصنوعی مولد در روابط‌عمومی خراسان‌رضوی

کسب رتبه دوم جشنواره روابط‌ عمومی‌ها توسط اتاق بازرگانی اهواز
با حضور معاون وزیر ارشاد و هیات رئیسه اتاق ایران؛

کسب رتبه دوم جشنواره روابط‌ عمومی‌ها توسط اتاق بازرگانی اهواز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *