شنبه / ۱۵ آذر / ۱۴۰۴ Saturday / 6 December / 2025
×
۳۴ ستاره روابط عمومی‌ اتاق‌های سراسر کشور را بشناسید 
در نخستین جشنواره برترین‌های روابط عمومی تجاری؛

۳۴ ستاره روابط عمومی‌ اتاق‌های سراسر کشور را بشناسید 

مدیر روابط عمومی دیوان عالی کشور با بیان ضرورت توسعه تشکیلات اداری روابط عمومی‌ها در دستگاه قضایی گفت: ایجاد تشکیلات و ظرفیت متناسب، جذب افراد متخصص در حوزه اطلاع‌رسانی و روابط عمومی را تسهیل می‌کند.
جذب افراد متخصص در حوزه روابط عمومی نیازمند توسعه تشکیلات است

به گزارش آژانس خبری پی آر؛ حجت‌الاسلام والمسلمین سید محسن هاشمی با اشاره به اینکه حضور و فعالیت افراد متعهد، متخصص و دغدغه‌مند در این عرصه منجر به تولید خروجی مطلوب از فعالیت‌ها و عملکرد دستگاه قضایی و شفاف‌سازی حرفه‌ای مسائل برای مردم می‌شود افزود: اثربخشی این موضوع بر ارتقاء اعتماد عموم جامعه نسبت به دستگاه قضایی نیز بر کسی پوشیده نیست.

وی ضمن اشاره به ضرورت توجه بیش از پیش به روابط عمومی از حیث ارتقاء جایگاه سازمانی یادآور شد: با مقایسه جایگاه، قدمت، امکانات و تشکیلات روابط عمومی‌های دستگاه قضایی با واحد‌های همسان در دولت، این نکته روشن می‌شود که در هیچ یک از معیار‌های مذکور، روابط عمومی‌های قوه قضاییه قابل مقایسه با دولت نیستند و در حال حاضر امکانات و اختیارات برخی وزارت‌خانه‌ها در این بخش، برابر با مرکز رسانه و اداره کل روابط عمومی و تشریفات قوه قضاییه است؛ این در حالی است که بسیاری از معاونت‌های قوه قضاییه با فقد هرگونه تشکیلات لازم و منسجم در این بخش مواجه هستند.

مسئول دفتر رئیس دیوان عالی کشور اظهار کرد: به طور معمول دیدگاه یک سازمان نسبت به جایگاه روابط عمومی علاوه بر امکانات اختصاص یافته، از تشکیلات وسیع یا مضیق این واحد، مشخص می‌شود؛ که امیدواریم با توجه به نگاه مثبت، هدف‌مند و متمایز رئیس قوه قضاییه به این بخش، شاهد توسیع این تشکیلات از سوی مسئولان امر باشیم.

وی پرهیز از جزیره‌ای و سلیقه‌ای کار کردن واحد‌های روابط عمومی و لزوم هماهنگی کامل با مرکز رسانه و روابط عمومی قوه قضاییه تأکید و ابراز کرد: فعالیت ما در مدیریت روابط عمومی دیوان عالی کشور ناظر به تکالیف قانونی این مرجع عالی بوده و اهتمام ما مبتنی بر رعایت سه اصل صداقت، صراحت و انصاف در انعکاس گزارش فعالیت‌ها، اخبار و رویداد‌ها به جامعه، دریافت نظرات، نیاز‌های مخاطبان و افکار عمومی و انتقال آن به مسئولان و مدیران مربوط است.

روابط عمومی از واحد‌های موثر در تحقق اهداف و رسالت‌های دستگاه قضایی است

حجت‌الاسلام والمسلمین هاشمی روابط عمومی را واحد موثر در تحقق اهداف و رسالت‌های دستگاه قضایی توصیف کرد و گفت: ان‌شاءالله در آزمون‌های استخدامی قوه قضاییه بیش از پیش به جذب نیرو‌های متخصص با گرایش‌های مختلف روابط عمومی و اطلاع رسانی توجه ویژه شود.

مدیر روابط عمومی، امور فرهنگی و تشریفات دیوان عالی کشور داشتن توانمندی‌های فردی نظیر دانش مربوط به این حوزه، برخورداری از مهارت‌های ارتباطی قوی برای ارتباط موثر با مخاطبان، توانایی مدیریت بحران و شناخت حداکثری از جامعه هدف را در زمره شاخص‌های کلی انتخاب مدیران روابط عمومی برشمرد و اضافه کرد: شناخت کامل نسبت به اهداف، مأموریت‌ها، خط مشی، مخاطبان و ارزش‌های سازمان یا دستگاه متبوع نیز از شاخص‌هایی است که بی‌تردید در این گزینش، باید مد نظر قرار گیرد.

وی انتخاب مدیر یا رئیس روابط عمومی را در دستگاه قضایی، برخوردار از حساسیت‌های مضاعف نسبت به سایر سازمان‌ها و دستگاه‌ها برشمرد و افزود: این مهم، تابعی از شاخص‌های برشمرده شده و ناظر به تکالیف و وظایف خطیر قوه قضاییه است؛ بر این اساس، شایسته است دانش مدیران روابط عمومی در واحد‌های مختلف دستگاه قضایی دانش و تجربه چندوجهی و مبتنی بر سه ضلع «دانش حقوقی»، «سواد رسانه ای» و «علم روابط عمومی و ارتباطات» باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین هاشمی ضمن برشمردن ویژگی‌های متعدد فردی در گزینش مدیر روابط عمومی، علاوه بر ابعاد و شاخص‌های مدیریتی و علمی گفت: اهمیت برخی ویژگی‌های اخلاقی و فردی، کم‌تر از شاخص‌های مدیریتی نیست. پایبندی واقعی به مسائل ارزشی و بهره‌مندی از سلامت نفس، از مهم‌ترین موارد یاددشده است.

وی در ادامه افزود: بروز یکی از آفات روابط عمومی‌ها از دریچه همین ویژگی‌های شخصی مدیر روابط عمومی است. برخی فارغ از پایبندی به منافع سازمان و یا داشتن دغدغه امور، صرفا به دنبال کسب شهرت هستند و منافع سازمان متبوع برای آنها محلی از اعراب ندارد. آنها با فعالیت در شبکه‌های اجتماعی به ویژه در سکو‌های خارجی به دنبال مطرح کردن خود هستند. همین مورد از مولفه‌هایی است که در گزینش مدیر روابط عمومی در قوه قضاییه، به صورت جدی باید مد نظر قرار گیرد.

کیفیت پیوست‌های رسانه‌ای تأثیر مستقیم بر میزان اقناع‌سازی عموم دارد

مسئول دفتر رئیس دیوان عالی کشور، در ادامه بر ضرورت دقت بیش از پیش در زوایای مختلف کار رسانه‌ای در این مقطع تأکید کرد و گفت: دشمن از ظرفیت رسانه‌ای خود، برای دستیابی به اهدافی نظیر کاهش مرجعیت رسانه‌ای و متزلزل کردن اعتماد مردم نسبت به منابع اطلاع‌رسانی داخلی، حداکثر استفاده را می‌کند؛ آنها به این منظور، با صرف هزینه‌های کلان، اقدام به جذب افراد حرفه‌ای در حوزه رسانه می‌کنند؛ هر چند ما نیز از متخصصان و نخبگان انقلابی و ارزشی مجهز به علوم و دانش روز در این حوزه بهره‌مندیم که در تحقق اقدامات مقابله‌ای اهتمام می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین هاشمی با یادآوری هجمه‌های مداوم رسانه‌ای و عملیات روانی معاندان علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و قوه قضاییه در ابعاد مختلف، مقابله فعال با این اقدامات را ضروری برشمرد و گفت: معاندان بر ابعاد رسانه‌ای تهاجم خود، هدف‌گذاری‌های دقیق کرده‌اند. ضمن پرهیز از انفعال در این فضا، برای مقابله و خنثی کردن آن، لازم است فعالیت‌های رسانه‌ای را به صورت کاملا هدفمند و برنامه‌ریزی شده پیش ببریم.

وی بر رعایت مسایل حرفه‌ای در تولید محتوا و اطلاع‌رسانی تأکید کرد و گفت: تکلیف ما در روابط عمومی‌ها همان‌گونه که رئیس قوه قضاییه طی دیدار با مدیران مرکز رسانه و روابط عمومی دستگاه قضایی در ۲۸ اردیبشهت ماه سال جاری تأکید کردند، مد نظر قرار دادن برخی مولفه‌های حرفه‌ای به ویژه پیشتازی در «روایت اول» و توجه به عنصر سرعت است؛ چرا که در بسیاری از موارد، توطئه معاندان را برای قلب واقعیات خنثی می‌سازد. این موضوع در خصوص پرونده های حساس و ملی و موضوعات قضایی مورد توجه افکار عمومی، از حساسیت دو چندان برخوردار است.

حجت‌الاسلام والمسلمین هاشمی «پیوست رسانه‌ای» را بنا به تعبیر اخیر رئیس قوه قضاییه به «مثابه پدافند غیرعامل» برشمرد و اظهار کرد: امروزه در حوزه تبیین افکار عمومی و جهت‌دهی به آن، «پیوست رسانه‌ای» از اثربخشی بسیار برخوردار است. بسیاری از پرونده های قضایی با فضاسازی‌های رسانه‌ای ابعاد وسیع اجتماعی پیدا می‌کنند و در بسیاری از موارد اگر فضای پیش‌آمده به خوبی مدیریت نشود به سوی بحرانی شدن پیش خواهد رفت. بسیاری از پرونده‌های کثیرالشاکی، سیاسی و یا برخوردار از برخی نقاط حساسیت‌زا، پیش از آن که ماهیت و ابعاد قضایی مهم داشته باشد، ابعاد رسانه‌ای و اجتماعی پیدا می‌کنند که این امر اگر با فقدان سواد رسانه‌ای و یا ضعف دانش حقوقی همراه شود ممکن است ابعادی بحرانی پیدا کند و در این مرحله است که امکان بروز بستر‌های سوءاستفاده از شرایط مذکور فراهم شود.

مدیر روابط عمومی، امور فرهنگی و تشریفات دیوان عالی کشور، بهره‌مندی از «پیوست رسانه‌ای» را محوری‌ترین اقدام برای شفاف سازی ابعاد مختلف موضوع پرونده در این شرایط برشمرد و افزود: پیوست رسانه ای باید از بدو دادرسی در دادسرا تا صدور حکم و قطعی شدن و اجرای حکم مد همواره مد نظر باشد.

وی هوشیاری در انتخاب قالب پیوست رسانه‌ای و در نظر گرفتن تناسب آن با موضوع را در اثربخشی پیوست مذکور بسیار موثر خواند و افزود: پیوست رسانه‌ای شامل قالب‌های متنوعی نظیر مصاحبه تخصصی، گزارش تحقیقی، فیلم مستند، مصاحبه مردمی، اینفوگرافیک، موشن گرافیک، کاریکاتور، طنز و … است؛ اما آن‌چه که میزان اثربخشی این نوع تولیدات رسانه‌ای را تعیین می‌کند نحوه تولید آن و بهره‌مندی از متخصصان حرفه‌ای است.

وی در ادامه اظهار کرد: کیفیت مطلوب تولیدات ارائه شده، تأثیر مستقیم در میزان اقناع سازی عموم دارد و به عکس، خروجی نازل از لحاظ کیفیت نه تنها در اقناع‌سازی موثر نیست؛ بلکه ممکن است تأثیر عکس یا به تعبیری نقض غرض در پی داشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین هاشمی مجموعه تلویزیونی «آقای قاضی» را یکی از آثار موفق و پربیننده سال‌های اخیر توصیف کرد و گفت: این سریال ضمن برخورداری از ویژگی‌های لازم در جذب مخاطب، نقشی مهم در پیوند مردم با قوه قضاییه و آشنایی جامعه با مبانی حقوق داشت و این اثر برای مرکز رسانه و روابط عمومی قوه قضاییه دستاوردی مهم به شمار می‌رود.

مدیر روابط عمومی دیوان عالی کشور با اشاره به جایگاه دیوان عالی در نظام قضایی کشور و به تعبیر مقام معظم رهبری به عنوان قلب قوه قضاییه اظهار کرد: دیوان عالی به عنوان عالی‌ترین مرجع عالی قضایی کشور، با حضور نخبگان حقوقی و قضات عدلیه وظایف و تکالیفی کلان را در دستگاه قضایی عهده‌دار است و به تبع، اهتمام مدیران، معاونان و کارکنان این مرجع عالی و در مجموع، از صدر تا ذیل مجموعه، بر انجام بهینه امور است.

وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در تیرماه ۱۳۹۵ و در دیدار با رئیس و مسئولان قوه قضاییه مبنی بر ضرورت انعکاس حجم سنگین کار‌های دستگاه قضایی از طریق شیوه‌های جدید و جذاب اطلاع‌رسانی و تبلیغی افزود: تلاش ما در مجموعه روابط عمومی دیوان عالی کشور به تأسی از فرمایشات مقام معظم رهبری و با حمایت بی‌دریغ رئیس دیوان عالی کشور، رئیس دفتر وی و معاونین، انعکاس و انتشار خدمات، فعالیت‌ها و عملکرد دیوان به گونه‌ای حرفه‌ای و مبتنی بر آمار دقیق است و در این میان اهتمام بسیار داریم تا با استفاده از فناوری‌های نوین ضمن تسهیل انجام امور، روش‌های جذاب‌تر را در این خصوص به کار گیریم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *