فولاد مبارکه؛ کانون نوآوری و فناوری ایرانساخت
تأکید بر نقش روابطعمومی در مدیریت بحران و مقابله با شایعات
۳۴ ستاره روابط عمومی اتاقهای سراسر کشور را بشناسید
اتاق بازرگانی برنامههای ارتباطی سال آینده را تشریح کرد
ضرورت عضومحوری و نقش چندبعدی روابطعمومیها
شورای روابطعمومی اتاقهای سراسر کشور تشکیل شد
اعضای هیات انتخاب جشنواره ادبی «خیرِ ایران» معرفی شدند
چشماندازنوین روابطعمومی آسیا و اقیانوسیه در عصر هوش مصنوعی
کسب نشان طلای جشنواره برترینهای روابطعمومیهای کشور
نیروهای نوظهور در حال بازتعریف آینده ارتباطات و بازاریابی
کارگاه هوش مصنوعی و بازآفرینی خلاقیت در تولید محتوای ارتباطی
حمایت جهاد دانشگاهی و ایسنا گلستان از کنگره ملی روابطعمومی
زینب عربی سرپرست روابط عمومی راهداری آذربایجان شرقی شد
تهران میزبان نخستین آرتفِر کاغذی منطقه شد
کارگاه تخصصی هوشمصنوعی مولد در روابطعمومی خراسانرضوی
خانه تجربه؛ نقطه آغاز جریان روایت، یادگیری وتصمیم سازی ارتباطی
کریس فاستر مدیرعامل شبکه ادغامشده روابطعمومی اُمنیکُم شد
تقویت روابطعمومیها شرط آرامش جامعه است
کسب رتبه دوم جشنواره روابط عمومیها توسط اتاق بازرگانی اهواز
کسب رتبه سوم توسط تیم روابط عمومی اتاق هرمزگان
اطلاعیه روابط عمومی رگولاتوری درباره افزایش تعرفه اینترنت
رسانه بستر ساز اعتماد، شفافیت و سرمایه گذاری هستند
روابط عمومی اتاقهای بازرگانی بازوی قدرتمند بخش خصوصی
روابط عمومیها از تشریفات عبور کنند
نیاز به تأکید بر تقویت انعکاس خدمات دولت در رسانهها
تصویر برتر روابطعمومی سال انتخاب شد
سرپرست روابطعمومی مجتمع مسکونی پارس جم منصوب شد
دانشگاه ملی مهارت سمنان برترین روابط عمومی در سال ۱۴۰۳شد
تأکید بر توسعه مهارتهای حرفهای ونقش گفتگو در روابطعمومی
گام توانیر در توسعه شبکهای استاندارد، کارآمد و پاسخگو
دومین نشست هماندیشی روابطعمومی گروه صنایع بهشهر
هوش مصنوعی مغزمان را به تعطیلات نفرستد!
آغاز فراخوان اولین فستیوال ملی استعدادیابی گویندگی، اجرا و دوبله کودک و نوجوان
توضیح روابط عمومی شمسآذر درباره انتشار بیانیه با خط بریل
اطلاعیه روابط عمومی نیروگاه شهید رجایی در رابطه با مصرف مازوت
مدیر روابطعمومی سازمان هواپیمایی منصوب شد
روابطعمومی؛ محور اصلی برگزاری جشنوارههای فرهنگی و هنری
سفر تازه «ایرانم»؛ علیرضا قربانی به بوشهر میرود
روابطعمومی مخابرات سمنان رتبه نخست کشور را کسب کرد
برگزاری کارگاه هوش مصنوعی برای توانمندسازی روابطعمومی ها
بهروزرسانیجدید شبکههای اجتماعی و تاثیر آن بر روابطعمومی
پایداری در روابط عمومی چگونه برقرار میشود؟
تحول در حوزه روابطعمومی در کشورهای آسیای جنوبشرقی
هوش مصنوعی چگونه برتقویت مهارتهای انسانی تأثیر میگذارد؟
اسامی سخنرانان سمپوزیوم بینالمللی روابط عمومی اعلام شد
فراخوان همکاری با روابط عمومی پتروشیمی خلیج فارس
مسئول رسانه و روابطعمومی بنیاد فرهنگی روایت فتح منصوب شد
گزارش روابط عمومی سازمان محیط زیست از آلودگی هوای تهران
استانی زائرخیز، با روابطعمومیهای کمجان
معاون ارتباطات واطلاعرسانی بنیاد مهرآفرین منصوب شدبه گزارش پی آر؛ روزنامهنگاران با فشارهای فزاینده و فرسودگی شغلی دستوپنجه نرم میکنند و برخی برای گذران زندگی به مشاغل جانبی روی آوردهاند.
آخرین آمار یورواستات از وضعیت رسانههای اروپا، تصویری دوگانه ارائه میدهد. تعداد نویسندگان، روزنامهنگاران و زبانشناسان در اتحادیه اروپا رو به کاهش است اما در عوض شمار شرکتهای انتشاراتی رشد قابل توجهی داشته است.
طبق این دادهها، شمار فعالان حرفهای این حوزه نسبت به سال ۲۰۲۲ حدود ۲/۵ درصد کاهش یافته است این در حالیست که شرکتهای انتشاراتی در همین بازه زمانی رشد ۹ درصدی را تجربه کردهاند.
بیشترین رشد در تعداد شرکتهای رسانهای در پرتغال ثبت شده که با افزایش ۷/۳ درصدی در صدر قرار دارد. پس از آن، مالت با ۷/۱ درصد، فرانسه با ۶/۵ درصد و بلغارستان با ۳/۶ درصد قرار دارند.
با این حال، فرانسه همچنان بیشترین تعداد ناشر را در میان کشورهای اتحادیه اروپا دارد؛ نزدیک به ۲۴ هزار شرکت. این در حالیست که این کشور از سال ۲۰۲۲ تاکنون حدود ۱۳ درصد از نیروی حرفهای خود در حوزه رسانه را از دست داده است.
در حال حاضر کمتر از ۸۷۰ هزار نفر در این حوزه در اتحادیه اروپا مشغول به کارند که شامل نویسندگان و زبانشناسان نیز میشود.
پژوهشی که در ۳۳ کشور اروپایی انجام شده نشان میدهد ۶۰ درصد از روزنامهنگاران با علائم فرسودگی شغلی روبهرو هستند. بیثباتی مالی، سنگینی کارهای اداری، نبود بیمههای اجتماعی، نگرانی از اخراج و ترس از تاثیر هوش مصنوعی بر آینده شغلیشان از جمله دلایل این وضعیت عنوان شده است.
روزنامهنگاران آزاد بیش از دیگران از این بحران آسیب دیدهاند؛ ۶۲ درصد از آنها ناچار شدهاند برای تامین معاش خود به درآمدهای جانبی روی بیاورند. آمارها نشان میدهد که ۳۷ درصد از آنها وارد حوزه روابطعمومی، ۳۴ درصد دیگر حوزه آموزش و ۱۹ درصد وارد حوزه بازاریابی شدهاند. گزارش مشترک «تاک تاک» و «دیسپلی اروپا» نشان میدهد که گروهی از این روزنامهنگاران به مشاغلی مانند کار در میکدهها، مشاور املاک یا تحویل کالا روی آوردهاند.
با این حال، با وجود همه این چالشها ۶۵ درصد شرکتکنندگان در این پژوهش معتقدند که طی پنج سال آینده همچنان در حوزه روزنامهنگاری فعال خواهند بود.
روزنامهنگاران فقط در اروپا تحت فشار نیستند. پژوهشی که سال ۲۰۲۴ در آمریکا توسط موسسه «ماک رک» انجام شد نشان داد که ۵۳ درصد از روزنامهنگاران آمریکایی نیز به دلیل فرسودگی، به ترک شغل خود فکر کردهاند.
هرچند هنوز مشخص نیست که افزایش تعداد رسانههای جدید تا چه حد ناشی از رشد هوش مصنوعی بوده است اما گزارش مجمع جهانی اقتصاد میگوید هوش مصنوعی باعث شده ورود به بازار رسانه از جمله نیاز به مهارتهای فنی و سرمایهگذاریهای سنگین، آسانتر شود.
در عین حال، مطالعات دیگر نشان میدهد که برخی از تحریریهها تمایلی به استفاده از هوش مصنوعی ندارند. دانشگاه آتن که وضعیت کشورهایی مانند فرانسه، قبرس، یونان و پرتغال را بررسی کرده میگوید: «با وجود برخی پیشرفتها، استفاده گسترده از فناوریهای کلیدی مانند هوش مصنوعی و دادههای کلان هنوز محدود است.»
از نظر کاهش نیروی حرفهای در حوزه رسانه، پرتغال با ۲۸ درصد کاهش بیشترین افت را در میان کشورهای اتحادیه اروپا داشته است. هلند نیز با ۱۷/۱ درصد افت قابل توجهی داشته و اتریش هم با کاهش ۱۵/۴ درصدی در جایگاه بعدی قرار دارد.
در مقابل، تعداد شاغلین این حوزه در لوکزامبورگ ۶۷/۶ درصد، لتونی ۴۳/۵ درصد و لیتوانی ۲۴/۱ درصد رشد داشته است.
به طور کلی، آلمان با اختلاف قابل توجهه ۲۴۰ هزار نفری در صدر فهرست کشورهای دارای بیشترین تعداد نیروی حرفهای در رسانه قرار دارد. فرانسه با کمتر از ۹۳ هزار نفر در رتبه دوم است و بعد از آن اسپانیا با حدود ۷۴ هزار نفر، ایتالیا حدود ۷۲ هزار نفر و لهستان نزدیک به ۷۰ هزار نفر، قرار دارند.
دیدگاهتان را بنویسید