گام تازه انجمن روابطعمومی تهران در مسیر آموزشهای نوین روابطعمومی
فولاد مبارکه؛ کانون نوآوری و فناوری ایرانساخت
تأکید بر نقش روابطعمومی در مدیریت بحران و مقابله با شایعات
۳۴ ستاره روابط عمومی اتاقهای سراسر کشور را بشناسید
اتاق بازرگانی برنامههای ارتباطی سال آینده را تشریح کرد
ضرورت عضومحوری و نقش چندبعدی روابطعمومیها
شورای روابطعمومی اتاقهای سراسر کشور تشکیل شد
اعضای هیات انتخاب جشنواره ادبی «خیرِ ایران» معرفی شدند
چشماندازنوین روابطعمومی آسیا و اقیانوسیه در عصر هوش مصنوعی
کسب نشان طلای جشنواره برترینهای روابطعمومیهای کشور
نیروهای نوظهور در حال بازتعریف آینده ارتباطات و بازاریابی
کارگاه هوش مصنوعی و بازآفرینی خلاقیت در تولید محتوای ارتباطی
حمایت جهاد دانشگاهی و ایسنا گلستان از کنگره ملی روابطعمومی
زینب عربی سرپرست روابط عمومی راهداری آذربایجان شرقی شد
تهران میزبان نخستین آرتفِر کاغذی منطقه شد
کارگاه تخصصی هوشمصنوعی مولد در روابطعمومی خراسانرضوی
خانه تجربه؛ نقطه آغاز جریان روایت، یادگیری وتصمیم سازی ارتباطی
کریس فاستر مدیرعامل شبکه ادغامشده روابطعمومی اُمنیکُم شد
تقویت روابطعمومیها شرط آرامش جامعه است
کسب رتبه دوم جشنواره روابط عمومیها توسط اتاق بازرگانی اهواز
کسب رتبه سوم توسط تیم روابط عمومی اتاق هرمزگان
اطلاعیه روابط عمومی رگولاتوری درباره افزایش تعرفه اینترنت
رسانه بستر ساز اعتماد، شفافیت و سرمایه گذاری هستند
روابط عمومی اتاقهای بازرگانی بازوی قدرتمند بخش خصوصی
روابط عمومیها از تشریفات عبور کنند
نیاز به تأکید بر تقویت انعکاس خدمات دولت در رسانهها
تصویر برتر روابطعمومی سال انتخاب شد
سرپرست روابطعمومی مجتمع مسکونی پارس جم منصوب شد
دانشگاه ملی مهارت سمنان برترین روابط عمومی در سال ۱۴۰۳شد
تأکید بر توسعه مهارتهای حرفهای ونقش گفتگو در روابطعمومی
گام توانیر در توسعه شبکهای استاندارد، کارآمد و پاسخگو
دومین نشست هماندیشی روابطعمومی گروه صنایع بهشهر
هوش مصنوعی مغزمان را به تعطیلات نفرستد!
آغاز فراخوان اولین فستیوال ملی استعدادیابی گویندگی، اجرا و دوبله کودک و نوجوان
توضیح روابط عمومی شمسآذر درباره انتشار بیانیه با خط بریل
اطلاعیه روابط عمومی نیروگاه شهید رجایی در رابطه با مصرف مازوت
مدیر روابطعمومی سازمان هواپیمایی منصوب شد
روابطعمومی؛ محور اصلی برگزاری جشنوارههای فرهنگی و هنری
سفر تازه «ایرانم»؛ علیرضا قربانی به بوشهر میرود
روابطعمومی مخابرات سمنان رتبه نخست کشور را کسب کرد
برگزاری کارگاه هوش مصنوعی برای توانمندسازی روابطعمومی ها
بهروزرسانیجدید شبکههای اجتماعی و تاثیر آن بر روابطعمومی
پایداری در روابط عمومی چگونه برقرار میشود؟
تحول در حوزه روابطعمومی در کشورهای آسیای جنوبشرقی
هوش مصنوعی چگونه برتقویت مهارتهای انسانی تأثیر میگذارد؟
اسامی سخنرانان سمپوزیوم بینالمللی روابط عمومی اعلام شد
فراخوان همکاری با روابط عمومی پتروشیمی خلیج فارس
مسئول رسانه و روابطعمومی بنیاد فرهنگی روایت فتح منصوب شد
گزارش روابط عمومی سازمان محیط زیست از آلودگی هوای تهران
استانی زائرخیز، با روابطعمومیهای کمجانبه گزارش پیآر؛ این گزارش که هفتمین نسخه از این پژوهش معتبر و ویژۀ اعضای شورای رهبری ارتباطات ریگان است، در مارس ۲۰۲۵ منتشر شد. در اینجا، خلاصهای از مهمترین خواستههای متخصصان ارتباطات را میخوانید:
یکی از دغدغههای همیشگی متخصصان ارتباطات، نبود حمایت کافی از سوی مدیران ردهبالاست. این کمبود باعث میشود آنها بیشتر نقش «سفارشگیرنده» داشته باشند تا شریک استراتژیک؛ یعنی بهجای ایفای نقش مؤثر در تصمیمسازیها، صرفاً واکنش نشان دهند و دستورات را اجرا کنند.
یکی از شرکتکنندگان در نظرسنجی گفته است: «باید اولویتهای سازمان را با مدیران ارشد هماهنگ کنیم و حمایت کلی سازمان را برای اجرای استراتژی جلب کنیم تا بتوانیم برنامهها را بهدرستی ارزیابی کنیم. همچنین لازم است از قبل برنامهریزی کنیم، نه اینکه فقط واکنشی عمل کنیم.»
متخصصان ارتباطات دوست دارند دادهها، تحلیلها و شاخصهای کلیدی عملکرد (KPI) قابلاعتمادتری در اختیار داشته باشند تا بتوانند ارزش کار خود را نشان دهند و از حالت واکنشی خارج شوند.
دادههای بهتر، دو مزیت همزمان دارند: از یک طرف، تلاشهای ارتباطی را به اهداف اصلی کسبوکار وصل کرده و ارزش آن را برای مدیران قابل درک میکنند؛ از سوی دیگر، ابزارها و روشهایی در اختیار متخصصان قرار میدهند تا اثرگذاری پیامهایشان را پیگیری کرده و میزان درگیری مخاطبان و شفافیت پیام را ارتقا دهند.
یکی از شرکتکنندگان در این نظرسنجی گفته است: «باید شاخصهای دقیقتری طراحی کنیم تا مطمئن شویم که اقدامات ارتباطی ما بهصورت ملموس با اهداف کلی همراستا هستند.
یکی از مشکلات همیشگی متخصصان ارتباطات، پیامهای ناهماهنگ و پراکنده است. در بسیاری از سازمانها، دلیل این مشکل نبود هماهنگی بین واحدهای مختلف است. ایجاد ساختار متمرکز برای مدیریت ارتباطات میتواند باعث شود تیمها بهجای کار در جزایر جداگانه، هماهنگ و همراستا عمل کنند.
یکی از شرکتکنندگان در نظرسنجی چنین پیشنهادی داده است: «ارتباطات را در سراسر مجموعۀ متنوع کسبوکارمان متمرکز کنیم و مدیران را درگیر و آگاه کنیم تا اهمیت حیاتی پیامرسانی یکپارچه و منسجم را بهتر درک کنند.»
بر اساس دادههای گزارش، کمبود نیروی انسانی—که ۴۵ درصد از پاسخدهندگان به آن اشاره کردهاند—بزرگترین مانع در مسیر ارتباطات مؤثرتر است. کمبود بودجه نیز با اشارۀ ۳۷ درصد از شرکتکنندگان، در رتبۀ بعدی قرار دارد. جالب اینکه هر دو عدد نسبت به سال ۲۰۲۴ افزایش یافتهاند.
اگرچه جذب نیرو و بودجۀ بیشتر میتواند به ارتباطاتی مؤثرتر و پیشدستانه کمک کند، اما متخصصان ارتباطات نمیتوانند فقط به این موارد تکیه کنند. در شرایط فعلی با بودجههای محدود و فضای کسبوکار نامطمئن، باید خلاق بود. سرمایهگذاری هوشمندانه روی آموزش و فناوری میتواند مؤثر باشد، همانطور که توجه بیشتر به کیفیت پیامرسانی نیز مهم است.
یکی از پاسخدهندگان در اینباره گفت: «باید زمان، انرژی و منابع بیشتری را صرف چگونگی ارتباطگیری کنیم، نه صرفاً محتوای آنچه که منتقل میکنیم.»
بسیاری از متخصصان ارتباطات خواهان آموزشهای بیشتر هستند.
نیازهای اصلی شامل حوزههایی مثل ارتباطات استراتژیک، هوش مصنوعی، روابط رسانهای و ارتباطات مدیران ارشد میشود. برخی هم اشاره کردهاند که حتی کارکنان غیرارتباطاتی هم باید آموزش ببینند تا پیامرسانی سازمان یکپارچهتر و هماهنگتر شود.
یکی از شرکتکنندگان در نظرسنجی چنین گفت: «باید آموزش بهتری برای تیم فراهم کنیم تا استعداد و اشتیاق ارتباطیشان را به شکلی هدفمند و هدایتشده (اما نه محدودشده توسط اولویتهای مدیریت ارشد) آزاد کنند.»
در شرایط پرنوسان و نامطمئن، آموزش و توسعۀ فردی دو کارکرد مهم دارند: هم باعث میشوند کارکنان در کارشان احساس انگیزه و تعلق بیشتری داشته باشند و هم سازمان را در برابر آسیبهای ناشی از تغییرات محافظت میکنند.
برنامهریزی بهتر، کلید حل بسیاری از چالشهایی است که متخصصان ارتباطات با آن مواجهاند؛ از جمله افزایش رویکرد پیشدستانه، همراستایی استراتژیک بهتر و مقابله با سیل درخواستهای لحظهآخری و بیبرنامه که اولویتهای کلان را از مسیر خارج میکنند.
پس جای تعجب نیست که متخصصان ارتباطات خواهان ایجاد و اجرای یک استراتژی ارتباطی شفاف با برنامهریزی پیشرفته، اولویتهای مشخص و هماهنگی با مدیران ارشد هستند.
یکی از مشارکتکنندگان در نظرسنجی این پیشنهاد را مطرح کرد: «باید زمانی ویژه برای تفکر و کار روی استراتژی اختصاص داده شود.»
سبکهای ارتباطی پیچیده و رسمی دیگر جاذبهای ندارند، بهویژه زمانی که مخاطبان هر روز با فرمتهای جذاب و چندرسانهای و پیامهای روشن و هدفمند روبهرو هستند. ویدئو، شبکههای اجتماعی و تولید محتوای مبتنی بر هوش مصنوعی از جمله روشهایی هستند که میتوانند در حل این مشکل کمک کنند.
یک راهکار مؤثر، پیوند زدن محتوا و پیامرسانی به ارزشهای ملموس کسبوکار است. اگر متخصصان ارتباطات بهعنوان شرکای تجاری ارزشآفرین و نتیجهمحور شناخته شوند، میتوانند استعداد و خلاقیت خود را در مسیر تولید ارتباطاتی جذابتر و مؤثرتر بهکار بگیرند.
یکی از شرکتکنندگان در نظرسنجی خواستار این شده است: «باید اختیار بیشتری به تیم ارتباطات در زمینۀ پیامرسانی و جهتگیری استراتژیک داده شود.»
دستیابی به این هدف نیازمند ارائۀ مستمر و اندازهگیری ارزش بر اساس اولویتهای کسبوکار است. اینطور میشود که خواستۀ «استراتژیکتر شدن» از یک آرزو به واقعیت تبدیل خواهد شد.
گزارش کامل این پژوهش که در ۷۷ صفحه تهیه شده و بر مبنای نظرسنجی از بیش از ۹۰۰ متخصص ارتباطات در سراسر جهان است، بهطور اختصاصی در اختیار اعضای «شورای رهبری ارتباطات ریگان» قرار گرفته است. این گزارش بهطور جامع به مسائل مختلفی که متخصصان ارتباطات با آنها مواجهاند پرداخته و درک بهتری از آرزوها، چالشها و نیازهای آنها در سال ۲۰۲۵ بهدست میدهد.
دیدگاهتان را بنویسید