فولاد مبارکه؛ کانون نوآوری و فناوری ایرانساخت
تأکید بر نقش روابطعمومی در مدیریت بحران و مقابله با شایعات
۳۴ ستاره روابط عمومی اتاقهای سراسر کشور را بشناسید
اتاق بازرگانی برنامههای ارتباطی سال آینده را تشریح کرد
ضرورت عضومحوری و نقش چندبعدی روابطعمومیها
شورای روابطعمومی اتاقهای سراسر کشور تشکیل شد
اعضای هیات انتخاب جشنواره ادبی «خیرِ ایران» معرفی شدند
چشماندازنوین روابطعمومی آسیا و اقیانوسیه در عصر هوش مصنوعی
کسب نشان طلای جشنواره برترینهای روابطعمومیهای کشور
نیروهای نوظهور در حال بازتعریف آینده ارتباطات و بازاریابی
کارگاه هوش مصنوعی و بازآفرینی خلاقیت در تولید محتوای ارتباطی
حمایت جهاد دانشگاهی و ایسنا گلستان از کنگره ملی روابطعمومی
زینب عربی سرپرست روابط عمومی راهداری آذربایجان شرقی شد
تهران میزبان نخستین آرتفِر کاغذی منطقه شد
کارگاه تخصصی هوشمصنوعی مولد در روابطعمومی خراسانرضوی
خانه تجربه؛ نقطه آغاز جریان روایت، یادگیری وتصمیم سازی ارتباطی
کریس فاستر مدیرعامل شبکه ادغامشده روابطعمومی اُمنیکُم شد
تقویت روابطعمومیها شرط آرامش جامعه است
کسب رتبه دوم جشنواره روابط عمومیها توسط اتاق بازرگانی اهواز
کسب رتبه سوم توسط تیم روابط عمومی اتاق هرمزگان
اطلاعیه روابط عمومی رگولاتوری درباره افزایش تعرفه اینترنت
رسانه بستر ساز اعتماد، شفافیت و سرمایه گذاری هستند
روابط عمومی اتاقهای بازرگانی بازوی قدرتمند بخش خصوصی
روابط عمومیها از تشریفات عبور کنند
نیاز به تأکید بر تقویت انعکاس خدمات دولت در رسانهها
تصویر برتر روابطعمومی سال انتخاب شد
سرپرست روابطعمومی مجتمع مسکونی پارس جم منصوب شد
دانشگاه ملی مهارت سمنان برترین روابط عمومی در سال ۱۴۰۳شد
تأکید بر توسعه مهارتهای حرفهای ونقش گفتگو در روابطعمومی
گام توانیر در توسعه شبکهای استاندارد، کارآمد و پاسخگو
دومین نشست هماندیشی روابطعمومی گروه صنایع بهشهر
هوش مصنوعی مغزمان را به تعطیلات نفرستد!
آغاز فراخوان اولین فستیوال ملی استعدادیابی گویندگی، اجرا و دوبله کودک و نوجوان
توضیح روابط عمومی شمسآذر درباره انتشار بیانیه با خط بریل
اطلاعیه روابط عمومی نیروگاه شهید رجایی در رابطه با مصرف مازوت
مدیر روابطعمومی سازمان هواپیمایی منصوب شد
روابطعمومی؛ محور اصلی برگزاری جشنوارههای فرهنگی و هنری
سفر تازه «ایرانم»؛ علیرضا قربانی به بوشهر میرود
روابطعمومی مخابرات سمنان رتبه نخست کشور را کسب کرد
برگزاری کارگاه هوش مصنوعی برای توانمندسازی روابطعمومی ها
بهروزرسانیجدید شبکههای اجتماعی و تاثیر آن بر روابطعمومی
پایداری در روابط عمومی چگونه برقرار میشود؟
تحول در حوزه روابطعمومی در کشورهای آسیای جنوبشرقی
هوش مصنوعی چگونه برتقویت مهارتهای انسانی تأثیر میگذارد؟
اسامی سخنرانان سمپوزیوم بینالمللی روابط عمومی اعلام شد
فراخوان همکاری با روابط عمومی پتروشیمی خلیج فارس
مسئول رسانه و روابطعمومی بنیاد فرهنگی روایت فتح منصوب شد
گزارش روابط عمومی سازمان محیط زیست از آلودگی هوای تهران
استانی زائرخیز، با روابطعمومیهای کمجان
معاون ارتباطات واطلاعرسانی بنیاد مهرآفرین منصوب شدبه گزارش پی آر؛ در ساختار سازمانی بسیاری از دستگاههای ملی، فعالیتهای روابط عمومی در استانها بهواسطه «رابطان روابط عمومی» انجام میشود؛ کارشناسانی که گاه از سر علاقه و دلسوزی، و گاه صرفاً بهدلیل نبود نیروی تخصصی، بار پرزحمت ارتباط با ذینفعان، افکار عمومی، رسانهها و جامعه محلی را بر دوش میکشند.
این کارشناسان، اگرچه رسماً در چارت سازمانی بهعنوان مسئول روابط عمومی تعریف نشدهاند، اما عملاً در موقعیت “صف سازمانی” قرار دارند؛ جایی که بیشترین میزان مواجهه با اربابرجوع، بازنشستگان، مراجعان، رسانههای محلی و حتی مدیران سیاسی استان رخ میدهد. آنها ویترین دستگاه در استان هستند، اما در نظام رسمی ارتباطات سازمانی، کمتر دیده میشوند.
از منظر جامعهشناسی سازمانی، میتوان آنها را در زمره «کنشگران محیطی» دانست؛ نیروهایی که در خط مقدم تعاملات انسانی قرار دارند اما در نظام پاداشدهی و بازنمایی سازمانی، جایی ندارند. نه در نمایشگاههای ملی دیده میشوند، نه به همایشهای تخصصی دعوت میشوند، و نه در نظام انگیزشی رسمی، پاداشی متناسب با فشار کاری خود دریافت میکنند. اگر بسیار خوششانس باشند، شاید تقدیرنامهای سالانه یا پاداشی اندک نصیبشان شود؛ اما نه دیده میشوند، نه شنیده میشوند و نه رشد میکنند.
در حقیقت، ما با نوعی «نظام نابرابر ارتباطی» در درون سازمانهای کشور مواجهیم؛ جایی که تهران و مرکز، سهم دیدهشدن و سیاستگذاری را دارد، و استانها و رابطان، سهم عملگرایی بینام و نشان را.
این شکاف، نهتنها به تضعیف روحیه کارشناسان استانی منجر میشود، بلکه باعث میشود سازمانها بهتدریج سرمایه انسانی توانمند در حوزه ارتباطات را از دست بدهند یا فرصت رشد آنها را نادیده بگیرند. این در حالی است که بسیاری از بحرانهای رسانهای یا چالشهای اعتماد عمومی، ابتدا در سطح استان و در مواجهه با اربابرجوع محلی شکل میگیرد و اگر همانجا بهدرستی مدیریت نشود، به سطح ملی و حتی رسانههای جمعی کشیده میشود.
بنابراین، ضروری است که نظام روابط عمومی کشور، بهویژه در سطح سازمانها و نهادهای ملی، برای کارشناسان و رابطان روابط عمومی در استانها، یک نظامنامه حمایتی و انگیزشی تعریف کند.
نظامی که شامل مواردی چون، تعریف جایگاه رسمی برای نقشهای ارتباطی در استانها و درج عنوان رابط یا کارشناس روابط عمومی در چارت استانی، اختصاص سهمیه حضور در همایشها، آموزشهای تخصصی و نمایشگاهها، ایجاد بانک استعدادهای استانی در حوزه روابط عمومی، نظام ارزشیابی عادلانه و حرفهای و در نهایت ایجاد سازوکار تشویق مالی و رتبهبندی عملکرد ارتباطی در سطح استانها باشد.
تا زمانی که صدای این رابطان شنیده نشود، تصویر واقعی سازمانها در سطح ملی نیز ناقص خواهد ماند. آنها همان آیینههایی هستند که جامعه محلی در آنها سازمان را میبیند؛ و اگر این آیینهها ترک بردارند، چهره سازمان در ذهن مردم نیز مخدوش خواهد شد.
دیدگاهتان را بنویسید