شنبه / ۱۵ آذر / ۱۴۰۴ Saturday / 6 December / 2025
×
گام تازه انجمن روابط‌عمومی تهران در مسیر آموزش‌های نوین روابط‌عمومی
با برگزاری نخستین دوره آموزشی در دانشکده خبر صورت گرفت؛

گام تازه انجمن روابط‌عمومی تهران در مسیر آموزش‌های نوین روابط‌عمومی

فولاد مبارکه؛ کانون نوآوری و فناوری ایران‌ساخت
هادی نباتی‌نژاد | مدیر روابط عمومی فولاد مبارکه؛

فولاد مبارکه؛ کانون نوآوری و فناوری ایران‌ساخت

برخی از فعالان ارتباطات معتقدند که هوش مصنوعی نمی‌تواند به سرعت یا به اندازه تبلیغات، جایگزین تعامل انسانی و ظرافت‌های آن در روابط‌عمومی شود.
تأثیر هوش مصنوعی در حوزه روابط عمومی
  • کد نوشته: 1884
  • منبع: شارا
  • ۴ خرداد
  • بدون دیدگاه
  • به گزارش پی آر؛ آژانس‌های روابط‌عمومی روزانه با خبرنگاران ارتباط برقرار می‌کنند و پیشنهادهایی برای پوشش خبری ارائه می‌دهند. اما اخیراً نمونه‌ای غیرمعمول از این ارتباطات از ماه مارس مورد توجه قرار گرفته است؛ ایمیلی با موضوعی تهاجمی که خبرنگاران را به دلیل تمرکز بر اخبار تسلا و شایعات افراد مشهور به جای پرداختن به بیماری سرطان روده بزرگ که هزاران نفر را قربانی می‌کند، سرزنش می‌کند. این ایمیل توسط هوش مصنوعی تولید شده و با هدف جلب توجه و حتی ایجاد واکنش منفی ارسال شده است.

    کارشناسان معتقدند این نمونه نشان‌دهنده استفاده نادرست و بدون نظارت انسانی از هوش مصنوعی در روابط‌عمومی است. با این حال، هوش مصنوعی به طور گسترده در این حوزه به کار گرفته شده است و شرکت‌های بزرگ روابط‌عمومی ابزارهای تخصصی خود را توسعه داده‌اند. به عنوان مثال، شرکت ادلمن (Edelman)، بزرگ‌ترین شرکت روابط‌عمومی جهان، ابزاری مبتنی بر هوش مصنوعی برای بهبود تصویر مشتریان خود در موتورهای جستجو ساخته است.

    آژانس گولین (Golin) نیز از هوش مصنوعی برای رصد واکنش‌های آنی رسانه‌ای و تست پاسخ‌ها بر روی گروه‌های تمرکزی مصنوعی بهره می‌برد. همچنین استارتاپ‌هایی مانند PodPitch از هوش مصنوعی برای تطبیق کلیدواژه‌های کاربران با محتوای هزاران پادکست و تولید ایمیل‌های شخصی‌سازی شده جهت معرفی مشتریان به میزبانان پادکست استفاده می‌کنند.

    مایکروسافت با توسعه ابزار Copilot، از هوش مصنوعی برای تحقیق و آماده‌سازی سخنرانی‌ها و تولید پست‌های رسانه‌های اجتماعی بهره می‌برد، البته با بازبینی انسانی دقیق قبل از انتشار محتوا. سایر شرکت‌ها نیز از فناوری‌های تشخیص چهره و تحلیل داده‌ها برای تحقیقات بازار و بهبود کمپین‌های تبلیغاتی استفاده می‌کنند.

    در عین حال، هوش مصنوعی چالش‌هایی نیز به همراه داشته است. افزایش هرزنامه‌ها و پیام‌های تبلیغاتی ناخواسته، افزایش تعداد «متخصصان جعلی» که خبرنگاران را به نقل قول از خود ترغیب می‌کنند، و پیچیدگی‌های بیشتری در شناسایی منابع معتبر از جمله این مشکلات است. شرکت‌هایی مانند Rolli با ترکیب هوش مصنوعی و بررسی انسانی، تلاش می‌کنند منابع معتبر را از غیرمعتبر جدا کنند.

    برخی از فعالان ارتباطات معتقدند که هوش مصنوعی نمی‌تواند به سرعت یا به اندازه تبلیغات، جایگزین تعامل انسانی و ظرافت‌های آن در روابط‌عمومی شود. همچنین ترس از اشباع شدن مخاطبان با محتواهای بی‌کیفیت و تکراری وجود دارد که ممکن است واکنش منفی ایجاد کند.

    نوشته‌های مشابه
    فولاد مبارکه؛ کانون نوآوری و فناوری ایران‌ساخت
    هادی نباتی‌نژاد | مدیر روابط عمومی فولاد مبارکه؛

    فولاد مبارکه؛ کانون نوآوری و فناوری ایران‌ساخت

    هوش مصنوعی مغزمان را به تعطیلات نفرستد!
    یک مدرس سوادهای نوین هشدار داد؛

    هوش مصنوعی مغزمان را به تعطیلات نفرستد!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *