فولاد مبارکه؛ کانون نوآوری و فناوری ایرانساخت
تأکید بر نقش روابطعمومی در مدیریت بحران و مقابله با شایعات
۳۴ ستاره روابط عمومی اتاقهای سراسر کشور را بشناسید
اتاق بازرگانی برنامههای ارتباطی سال آینده را تشریح کرد
ضرورت عضومحوری و نقش چندبعدی روابطعمومیها
شورای روابطعمومی اتاقهای سراسر کشور تشکیل شد
اعضای هیات انتخاب جشنواره ادبی «خیرِ ایران» معرفی شدند
چشماندازنوین روابطعمومی آسیا و اقیانوسیه در عصر هوش مصنوعی
کسب نشان طلای جشنواره برترینهای روابطعمومیهای کشور
نیروهای نوظهور در حال بازتعریف آینده ارتباطات و بازاریابی
کارگاه هوش مصنوعی و بازآفرینی خلاقیت در تولید محتوای ارتباطی
حمایت جهاد دانشگاهی و ایسنا گلستان از کنگره ملی روابطعمومی
زینب عربی سرپرست روابط عمومی راهداری آذربایجان شرقی شد
تهران میزبان نخستین آرتفِر کاغذی منطقه شد
کارگاه تخصصی هوشمصنوعی مولد در روابطعمومی خراسانرضوی
خانه تجربه؛ نقطه آغاز جریان روایت، یادگیری وتصمیم سازی ارتباطی
کریس فاستر مدیرعامل شبکه ادغامشده روابطعمومی اُمنیکُم شد
تقویت روابطعمومیها شرط آرامش جامعه است
کسب رتبه دوم جشنواره روابط عمومیها توسط اتاق بازرگانی اهواز
کسب رتبه سوم توسط تیم روابط عمومی اتاق هرمزگان
اطلاعیه روابط عمومی رگولاتوری درباره افزایش تعرفه اینترنت
رسانه بستر ساز اعتماد، شفافیت و سرمایه گذاری هستند
روابط عمومی اتاقهای بازرگانی بازوی قدرتمند بخش خصوصی
روابط عمومیها از تشریفات عبور کنند
نیاز به تأکید بر تقویت انعکاس خدمات دولت در رسانهها
تصویر برتر روابطعمومی سال انتخاب شد
سرپرست روابطعمومی مجتمع مسکونی پارس جم منصوب شد
دانشگاه ملی مهارت سمنان برترین روابط عمومی در سال ۱۴۰۳شد
تأکید بر توسعه مهارتهای حرفهای ونقش گفتگو در روابطعمومی
گام توانیر در توسعه شبکهای استاندارد، کارآمد و پاسخگو
دومین نشست هماندیشی روابطعمومی گروه صنایع بهشهر
هوش مصنوعی مغزمان را به تعطیلات نفرستد!
آغاز فراخوان اولین فستیوال ملی استعدادیابی گویندگی، اجرا و دوبله کودک و نوجوان
توضیح روابط عمومی شمسآذر درباره انتشار بیانیه با خط بریل
اطلاعیه روابط عمومی نیروگاه شهید رجایی در رابطه با مصرف مازوت
مدیر روابطعمومی سازمان هواپیمایی منصوب شد
روابطعمومی؛ محور اصلی برگزاری جشنوارههای فرهنگی و هنری
سفر تازه «ایرانم»؛ علیرضا قربانی به بوشهر میرود
روابطعمومی مخابرات سمنان رتبه نخست کشور را کسب کرد
برگزاری کارگاه هوش مصنوعی برای توانمندسازی روابطعمومی ها
بهروزرسانیجدید شبکههای اجتماعی و تاثیر آن بر روابطعمومی
پایداری در روابط عمومی چگونه برقرار میشود؟
تحول در حوزه روابطعمومی در کشورهای آسیای جنوبشرقی
هوش مصنوعی چگونه برتقویت مهارتهای انسانی تأثیر میگذارد؟
اسامی سخنرانان سمپوزیوم بینالمللی روابط عمومی اعلام شد
فراخوان همکاری با روابط عمومی پتروشیمی خلیج فارس
مسئول رسانه و روابطعمومی بنیاد فرهنگی روایت فتح منصوب شد
گزارش روابط عمومی سازمان محیط زیست از آلودگی هوای تهران
استانی زائرخیز، با روابطعمومیهای کمجان
معاون ارتباطات واطلاعرسانی بنیاد مهرآفرین منصوب شدبه گزارش پی آر؛ در نگاه نخست، این مقاله علمی یکی از میلیونها مقالهای بود که هر سال منتشر میشوند و معمولاً خارج از حوزه تخصصی توجهی جلب نمیکنند. موضوع آن درباره نشانهای زیستی در سلولهای بنیادی پیشسپرمی بود. اما پس از انتشار در نشریه Frontiers in Cell and Developmental Biology، به دلیل تصویری عجیب از موشی با آلت تناسلی بسیار بزرگ و بیشماری بیضه که با واژههای بیمعنی مانند «testtomcels» و «dck» نامگذاری شده بود، توجه جهانیان را جلب کرد.
این تصویر که توسط هوش مصنوعی ساخته شده بود، تحت قوانین نشریه مجاز شمرده شد اما نویسندگان صحت آن را تایید نکرده بودند و تیم تحریریه و داوران هم متوجه اشتباه نشدند. پس از سه روز، مقاله پس گرفته شد.
این حادثه نمودی از مشکلات گستردهتر در صنعت نشر علمی است که اطلاعات تأثیرگذار بر زندگی و سیاستها را منتشر میکند. از نخستین نشریات علمی پیوسته که در ۱۶۶۵ توسط انجمن سلطنتی منتشر شد، تاکنون این نشریات جایگاه ثبت و گسترش تفکر علمی داشتهاند.
امروز، با رشد چشمگیر علم و نشر، میلیونها مقاله در هزاران نشریه منتشر میشوند. بر اساس تحلیل کلریویت، تعداد مطالعات پژوهشی نمایهشده در پایگاه Web of Science بین ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۴، ۴۸٪ افزایش یافته و به بیش از ۲.۵ میلیون رسیده است. مجموع مقالات دیگر علمی به بیش از ۳.۲۶ میلیون میرسد.
بر اساس مقاله مهمی در سال گذشته، پژوهشگران در دانشگاه اکستر از غرقشدن در حجم مقالات منتشرشده خبر دادهاند. بار داوری هم بسیار سنگین شده به طوری که در سال ۲۰۲۰، پژوهشگران بیش از ۱۰۰ میلیون ساعت به داوری مقالات اختصاص دادهاند که ارزشی بیش از ۱.۵ میلیارد دلار نیروی کار رایگان دارد.
برخی نوبلیستها و دانشمندان برجسته هشدار میدهند که نظام نشر علمی معیوب و ناپایدار است و بسیاری از مقالات بیارزش یا کمارزش منتشر میشوند. در دنیای «منتشر کن یا نابود شو»، تعداد انتشار و استناد به مقالات، سرنوشت شغلی پژوهشگران را رقم میزند، اما این موضوع باعث شده پژوهشگران به دنبال معیارها باشند و ممکن است تحقیقات کماهمیت و نتایج اغراقشده ارائه دهند.
مدل کسبوکار نشر علمی منحصربهفرد است؛ پژوهشگران که اغلب با بودجههای دولتی یا خیریهها تأمین میشوند، پژوهش میکنند، مینویسند و داوری میکنند. ناشران نشریات را مدیریت میکنند و دسترسی به آنها اغلب از طریق اشتراک است، اما مدل دسترسی آزاد نیز رواج یافته که نویسندگان هزینه بالایی تا ۱۰ هزار پوند برای انتشار رایگان پرداخت میکنند.
این مدل باعث انگیزه تجاری برای نشر حجم بالای مقالات شده است؛ برخی ناشران ویژهنامههای فراوانی منتشر میکنند که منبع درآمد عمدهای است. برخی از این مجلات به دلیل کیفیت پایین و شیوههای غیرحرفهای نقد شدهاند.
پروفسور آندره گیم، برنده نوبل، معتقد است پژوهشگران مقالات کمارزش زیادی منتشر میکنند و جامعههای پژوهشی به دلیل منافع مالی و عاطفی خود تداوم مییابند.
راهحل پیشنهادی شامل انتشار در مجلات غیرانتفاعی و استفاده از فناوری برای پالایش بهتر محتوا و افزایش داوران است.
در نهایت، فناوری از جمله هوش مصنوعی ممکن است به حل این مشکل کمک کند؛ احتمال دارد که آینده مقالات توسط AI نوشته و داوری شوند و خلاصههایی برای انسانها تولید شود.
دیدگاهتان را بنویسید