شنبه / ۱۵ آذر / ۱۴۰۴ Saturday / 6 December / 2025
×
گام تازه انجمن روابط‌عمومی تهران در مسیر آموزش‌های نوین روابط‌عمومی
با برگزاری نخستین دوره آموزشی در دانشکده خبر صورت گرفت؛

گام تازه انجمن روابط‌عمومی تهران در مسیر آموزش‌های نوین روابط‌عمومی

فولاد مبارکه؛ کانون نوآوری و فناوری ایران‌ساخت
هادی نباتی‌نژاد | مدیر روابط عمومی فولاد مبارکه؛

فولاد مبارکه؛ کانون نوآوری و فناوری ایران‌ساخت

قابل توجه متخصصان روابط عمومی؛

ماهنامه مدیریت ارتباطات به ایستگاه ۱۸۲ رسید

یکصد و هشتاد و دومین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات به صاحب امتیازی مؤسسۀ مطبوعاتی دایره‌رنگی ایده‌آل، مدیر مسئولی امیر عباس تقی پور و سردبیری علی ورامینی روی پیشخوان دکه‌ها قرار گرفته است. این ماهنامه از خرداد ۱۳۸۹ با موضوعات رسانه، روابط‌ عمومی، تبلیغات، بازاریابی و جامعه اطلاعاتی منتشر می شود.
ماهنامه مدیریت ارتباطات به ایستگاه ۱۸۲ رسید

به گزارش آژانس خبری پی آر؛ یکصد و هشتاد و دومین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات به صاحب امتیازی مؤسسۀ مطبوعاتی دایره‌رنگی ایده‌آل، مدیر مسئولی امیر عباس تقی پور و سردبیری علی ورامینی روی پیشخوان دکه‌ها قرار گرفته است. این ماهنامه از خرداد ۱۳۸۹ با موضوعات رسانه، روابط‌ عمومی، تبلیغات، بازاریابی و جامعه اطلاعاتی منتشر می شود. این شماره با پرونده‌ای متمرکز بر «جنگ ترکیبی رسانه‌ای» و نقش شبکه‌های برون‌مرزی در شکل‌دهی به افکار عمومی، تحلیلی از وضعیت رسانه‌ای کشور و نقش آن‌ها در جنگ ۱۲ روزه ارائه می‌دهد. در ادامه مروری کوتاه داریم بر این شماره.

هیولایی در اتاق نشیمن؟

رسانه‌های وابسته به ساختار سیاسی در ایران معمولاً یک‌سویه، کند و سانسورمحور عمل کردند. از سوی دیگر، مردم در شرایط بحران به دنبال منبعی می‌گردند که سریع، شفاف و بدون فیلتر به آن‌ها اطلاعات بدهد. وقتی این نیاز پاسخ داده نشود، فضا برای روایت رقیب باز می‌شود. در این میان، شبکه ایران‌اینترنشنال در انتشار لحظه‌ای و بی‌وقفه محتوا موفق عمل کرد. استفاده از زیرساخت رسانه‌ای قدرتمند و تیم چندزبانه باعث شد روایت این شبه‌رسانه در همان لحظات نخست اتفاقات سال‌های اخیر ایران شکل بگیرد.

این شبکه، الگوریتم‌های شبکه‌های اجتماعی را با پست‌های کوتاه، هشتگ‌های هماهنگ و انتشار ویدئوهای کوتاه جذاب به نفع خود مهندسی کرد. روایت اینترنشنال صرفاً خبری نبود؛ بلکه ترکیبی از تصویرسازی و احساس‌سازی بود. با استفاده از ویدئوهای احساسی، موسیقی و شعار، هویت جمعی جدیدی خلق شد.

این شبکه از داستان‌گویی احساسی (Emotional Storytelling) برای ایجاد دوقطبی «مردم در برابر حاکمیت» بهره برد. ایران‌اینترنشنال با ترکیب تکنیک‌های احساس‌برانگیز، روایت‌محور، چهره‌محور و موسیقی‌محور توانست ذهن بسیاری از مخاطبان را در لحظات بحرانی هدایت کند؛ هدایت‌هایی که بیش از آنکه بر پایه اقناع عقلانی باشد، بر هم‌جهت‌سازی احساسی با روایت مسلط شبکه استوار بود. در پرونده‌ای مفصل در این شماره ابتدا از راهبردهای رسانه‌های اسرائیل صحبت شده است و بعد از آن از ایران‌اینترنشنال به عنوان بازوی رسانه‌ای این رژیم در جنگ ۱۲ روزه.

تحلیل فناوری و آینده ارتباطات

از دیگر بخش‌های این شماره، گزارش ویژه‌ای درباره اینترنت پتابایتی و آینده ارتباطات است. مقاله‌ای با عنوان «پرتاب به بیرون از جهان» دستاوردهای شگفت‌انگیز محققان ژاپنی در دستیابی به سرعت اینترنت ۱.۰۲ پتابیت بر ثانیه را معرفی کرده و این دستاورد را به عنوان آغازی بر عصری نوین در انتقال داده‌ها تحلیل می‌کند. نویسنده در این مقاله، با مقایسه وضعیت زیرساخت‌های ارتباطی ایران با جهان، بر ضرورت بازنگری در سیاست‌های محدودسازی و توسعه زیرساخت‌های دیجیتال تأکید می‌کنند. همچنین مقاله «ضرورت بازآفرینی اجتماعی فناوری» به قلم بابک گلدوزیان با رویکردی فلسفی و انتقادی، به جایگاه هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء و فناوری‌های نوظهور در ساخت آینده ایران می‌پردازد و هشدار می‌دهد که توسعه صرفاً فنی، بدون توجه به ابعاد اجتماعی و فرهنگی، می‌تواند به بحران‌های تازه‌ای منجر شود.

هنرهای تجسمی و روایت بحران

در بخش دیگری از شماره ۱۸۲، پرونده‌ای درباره نقش هنرهای تجسمی در عصر بحران منتشر شده است. این پرونده با نگاهی تاریخی و فرهنگی، از هنر غارهای باستانی گرفته تا هنرهای معاصر مانند ویدئوآرت، کاریکاتور سیاسی و عکاسی مستند، مسیر تحول هنر در مواجهه با بحران‌ها و جنگ‌ها را بررسی می‌کند. مقاله «زبان دوم انسان» در این بخش، هنر را رسانه‌ای می‌داند که در لحظات بحران، نه‌تنها زیبایی بلکه روایت، اعتراض و التیام را بر دوش می‌کشد.

مجید تفرشی، سیدعبدالجواد موسوی، قادر باستانی، مسعود سپهر، فرهاد محرابی، فرید ناصر، نیوشا طبیبی، حسین نوروزی، بابک گلدوزیان و ثمین زاهدانی از جمله کسانی هستند که در این شماره آثار و گفتاری از آن‌ها می‌خوانیم.

ماهنامه «مدیریت ارتباطات» به شما کمک می‌کند که از جهان جدید، جهان ارتباطات سردربیاورید.

نسخه چاپی «مدیریت ارتباطات» را از  فروشگاه اینترنتی سیمای شرق نسخه دیجیتال آن را از مگیران و طاقچه تهیه کنید. همچنین برای اشتراک با ۸۸۳۵۶۰۷۶ تماس بگیرید.

نوشته‌های مشابه
شماره ۲۳ ماهنامه «راهبرد ارتباطات و روابط عمومی» منتشر شد
با مجموعه‌ای از تحلیل‌های ارتباطی، داده‌محور و آینده‌نگر؛

شماره ۲۳ ماهنامه «راهبرد ارتباطات و روابط عمومی» منتشر شد

ماهنامه مدیریت ارتباطات به ایستگاه ۱۸۶ رسید
قابل توجه متخصصان روابط عمومی؛

ماهنامه مدیریت ارتباطات به ایستگاه ۱۸۶ رسید

شماره ۲۲ ماهنامه «راهبرد ارتباطات و روابط عمومی» منتشر شد
با تمرکز بر چشم‌انداز آینده روابط‌عمومی؛

شماره ۲۲ ماهنامه «راهبرد ارتباطات و روابط عمومی» منتشر شد

کتاب سال ۱۴۰۳ بانک صادرات ایران منتشر شد
برای اولین بار در شبکه بانکی کشور؛

کتاب سال ۱۴۰۳ بانک صادرات ایران منتشر شد

ماهنامه مدیریت ارتباطات به ایستگاه ۱۸۵ رسید
قابل توجه متخصصان روابط عمومی؛

ماهنامه مدیریت ارتباطات به ایستگاه ۱۸۵ رسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *