شنبه / ۱۵ آذر / ۱۴۰۴ Saturday / 6 December / 2025
×
فولاد مبارکه؛ کانون نوآوری و فناوری ایران‌ساخت
هادی نباتی‌نژاد | مدیر روابط عمومی فولاد مبارکه؛

فولاد مبارکه؛ کانون نوآوری و فناوری ایران‌ساخت

۳۴ ستاره روابط عمومی‌ اتاق‌های سراسر کشور را بشناسید 
در نخستین جشنواره برترین‌های روابط عمومی تجاری؛

۳۴ ستاره روابط عمومی‌ اتاق‌های سراسر کشور را بشناسید 

قابل توجه متخصصان روابط عمومی؛

ماهنامه مدیریت ارتباطات به ایستگاه ۱۸۵ رسید

یکصد و هشتاد و پنجمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات به صاحب امتیازی مؤسسۀ مطبوعاتی دایره‌ رنگی ایده‌آل، مدیر مسئولی امیر عباس تقی پور و سردبیری علی ورامینی روی پیشخوان دکه‌ها قرار گرفته است.
ماهنامه مدیریت ارتباطات به ایستگاه ۱۸۵ رسید

به گزارش آژانس خبری پی آر؛ شماره مهر ماه ۱۴۰۴ ماهنامه مدیریت ارتباطات دو پرونده خواندنی دارد: “بی‌توجهی سیاست‌مداران به دیدگاه‌های افکار عمومی معترض به نسل‌کشی اسرائیل در غزه” و “بررسی انتقادی شبکه اجتماعی تصویرمحور پینترست” که این روزها محبوب است ولی پشت نقاب ظاهری‌اش، همه‌چیز نگران‌ کننده است. در ادامه مروری کوتاه داریم بر این شماره.

جهانی که تصویر می‌شود
پرونده ویژه این شماره به پینترست اختصاص دارد؛ شبکه‌ای که در آغاز نه صرفاً یک پلتفرم اجتماعی، بلکه موتور جست‌وجوی بصری و مخزن الهام برای رویاها و ایده‌ها بود؛ فضایی آرام و خلاق برای کشف، خرید و الهام. اما با رشد پرشتاب و تغییر در الگوریتم‌های آن، موجی از نقدها علیه آن راه افتاد که طیف گسترده‌ای دارد: از تبعیض درون‌سازمانی تا گسترش اطلاعات نادرست، و همین‌طور ترویج کمال‌گرایی بصری و تأثیرات روانی آن بر کاربران.
در این پرونده، مجموعه‌ای از مقالات بین‌المللی با ترجمه فارسی گردآوری شده است. فرانسوا بروگر با ارجاع به تجربه شخصی خود از تبعیض در پینترست، از «سقف شیشه‌ای» پنهان این شبکه نوشته است. راب هورنینگ در یادداشت خود در The Inquiry، پینترست را نمادی از میل به تملک تصاویر و تثبیت آرزوها از راه تصاحب دیجیتال توصیف کرده و آن را عامل تشدید فرامصرف‌گرایی می‌داند که حتی بر هویت کاربران اثر می‌گذارد.
تیری برنفو، فعال حوزه برندینگ، از یکنواخت‌سازی محتوا در پینترست و زوال خلاقیت طراحان هشدار داده است. همچنین تامار ویلتون و آروی هولتون در مقاله‌ای در AJPH، با اشاره به ترکیب عمدتاً زنانه کاربران این پلتفرم و قدرت تأثیرگذاری بصری آن، پینترست را بستری بالقوه خطرناک برای گسترش اطلاعات نادرست به‌ویژه در زمینه سلامت معرفی کرده‌اند.

صدای بلند اما ضعیف
پرونده دوم این شماره به پرسش مهمی می‌پردازد: چرا با وجود اجماع افکار عمومی جهانی علیه نسل‌کشی در غزه، این جنگ یا بهتر است بگوییم جنایت و نسل‌کشی چرا بیش از دو سال طول کشید؟
در سلسله‌ای از مقالات، یادداشت‌ها و گفت‌وگوها، نویسندگان تلاش کرده‌اند چرایی تضعیف اثرگذاری افکار عمومی را واکاوی کنند. مسعود سپهر، جامعه‌شناس سیاسی در مقاله‌ای به نشانه‌شناسی قدرتمندتر شدن افکار عمومی پرداخته و نوشته افکار عمومی روز به روز بیشتر نسبت به ستمگری و رنج دیگر انسانها حساس‌‌تر می‌شود. در این پرونده تقی‌آزاد آرمکی جامعه‌شناس از نقش افکار عمومی در ساختارهای سیاسی و اجتماعی گفته و توضیح داده رسانه‌ها و نهادهای رسمی چگونه این جریان پویا را مدیریت و جهت‌دهی می‌کنند. فرهاد محرابی، پژوهشگر و مدرس ارتباطات نیز موضوع حمایت‌های جهانی از غزه را دستمایه بررسی‌ای تطبیقی با جامعه ایران قرار داده و نوشته شکاف میان نظام بازنمایی سیاسی و وجدان اخلاقی جامعه مانع از آن می‌شود که ایرانیان مانند دیگر کشورها به خیابان بیایند. در همین باره، نیوشا طبیبی از پیشی‌گرفتن وجدان از سیاست در اروپا و به‌ویژه میان افکار عمومی نوشته است.

خاموشی، چاره جامعه نمایشی نیست
مدیر مسئول ماهنامه مدیریت ارتباطات در سرمقاله شماره ۱۸۵ ماهنامه مدیریت ارتباطات از ده‌سالگی کنفرانس حرفه‌ای‌گرایی در مدیریت روابط عمومی نوشته و از آن به جریانی برای روشن کردن مسیر آینده یاد کرده است. علی ورامینی، سردبیر
ماهنامه در مقاله‌این شماره به بسط و توضیح پدیده «جامعه نمایشی» پرداخته و راه رهایی از آن را نه در خاموش کردن صفحه‌ها، که فهم دقیق‌تر سازوکارهای نمایش و تبدیل آن به ابزاری برای بازاندیشی و مقاومت دانسته است.
در این شماره بابک گلدوزیان پژوهشگر رسانه، مقاله‌ای درباره حکمرانی فناورانه و آینده اجتماعی ایران دارد. فرید ناصر، فیلمساز و پژوهشگر سینما نیز درباره متحول شدن روزنامه‌نگاری به‌واسطه تغییر در ساختار‌های روایی و به‌خصوص فرم سه‌پرده‌ای، نوشته‌ای خواندنی دارد.
در این شماره گزارشی با تیتر «بیرون از حصار»، بحث‌های نفیسه آزاد، فاطمه علمدار، علی بیغش و حامد طاهری‌کیا درباره جریان علمی پرجنب‌و‌جوش جامعه‌شناسی بیرون از دانشگاه انعکاس یافته است. در این شماره می‌توانید گزارشی درباره موانع بانک مرکزی برای کسب‌و‌کارهای فین‌تکی نیز بخوانید.

گفتنی است؛ ماهنامه مدیریت ارتباطات از خرداد ۱۳۸۹ با موضوعات رسانه، روابط‌ عمومی، تبلیغات، بازاریابی و جامعه اطلاعاتی منتشر می شود. ماهنامه «مدیریت ارتباطات» به شما کمک می‌کند که از جهان جدید، جهان ارتباطات، سردر بیاورید.

این شماره را از اینجا سفارش دهید و نسخۀ دیجیتال آن را از مگیران و طاقچه تهیه کنید، همچنین برای اشتراک با شماره ۸۸۳۵۶۰۷۶ تماس بگیرید.

نوشته‌های مشابه
شماره ۲۳ ماهنامه «راهبرد ارتباطات و روابط عمومی» منتشر شد
با مجموعه‌ای از تحلیل‌های ارتباطی، داده‌محور و آینده‌نگر؛

شماره ۲۳ ماهنامه «راهبرد ارتباطات و روابط عمومی» منتشر شد

ماهنامه مدیریت ارتباطات به ایستگاه ۱۸۶ رسید
قابل توجه متخصصان روابط عمومی؛

ماهنامه مدیریت ارتباطات به ایستگاه ۱۸۶ رسید

شماره ۲۲ ماهنامه «راهبرد ارتباطات و روابط عمومی» منتشر شد
با تمرکز بر چشم‌انداز آینده روابط‌عمومی؛

شماره ۲۲ ماهنامه «راهبرد ارتباطات و روابط عمومی» منتشر شد

کتاب سال ۱۴۰۳ بانک صادرات ایران منتشر شد
برای اولین بار در شبکه بانکی کشور؛

کتاب سال ۱۴۰۳ بانک صادرات ایران منتشر شد

ماهنامه مدیریت ارتباطات به ایستگاه ۱۸۲ رسید
قابل توجه متخصصان روابط عمومی؛

ماهنامه مدیریت ارتباطات به ایستگاه ۱۸۲ رسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *