گام تازه انجمن روابطعمومی تهران در مسیر آموزشهای نوین روابطعمومی
فولاد مبارکه؛ کانون نوآوری و فناوری ایرانساخت
تأکید بر نقش روابطعمومی در مدیریت بحران و مقابله با شایعات
۳۴ ستاره روابط عمومی اتاقهای سراسر کشور را بشناسید
اتاق بازرگانی برنامههای ارتباطی سال آینده را تشریح کرد
ضرورت عضومحوری و نقش چندبعدی روابطعمومیها
شورای روابطعمومی اتاقهای سراسر کشور تشکیل شد
اعضای هیات انتخاب جشنواره ادبی «خیرِ ایران» معرفی شدند
چشماندازنوین روابطعمومی آسیا و اقیانوسیه در عصر هوش مصنوعی
کسب نشان طلای جشنواره برترینهای روابطعمومیهای کشور
نیروهای نوظهور در حال بازتعریف آینده ارتباطات و بازاریابی
کارگاه هوش مصنوعی و بازآفرینی خلاقیت در تولید محتوای ارتباطی
حمایت جهاد دانشگاهی و ایسنا گلستان از کنگره ملی روابطعمومی
زینب عربی سرپرست روابط عمومی راهداری آذربایجان شرقی شد
تهران میزبان نخستین آرتفِر کاغذی منطقه شد
کارگاه تخصصی هوشمصنوعی مولد در روابطعمومی خراسانرضوی
خانه تجربه؛ نقطه آغاز جریان روایت، یادگیری وتصمیم سازی ارتباطی
کریس فاستر مدیرعامل شبکه ادغامشده روابطعمومی اُمنیکُم شد
تقویت روابطعمومیها شرط آرامش جامعه است
کسب رتبه دوم جشنواره روابط عمومیها توسط اتاق بازرگانی اهواز
کسب رتبه سوم توسط تیم روابط عمومی اتاق هرمزگان
اطلاعیه روابط عمومی رگولاتوری درباره افزایش تعرفه اینترنت
رسانه بستر ساز اعتماد، شفافیت و سرمایه گذاری هستند
روابط عمومی اتاقهای بازرگانی بازوی قدرتمند بخش خصوصی
روابط عمومیها از تشریفات عبور کنند
نیاز به تأکید بر تقویت انعکاس خدمات دولت در رسانهها
تصویر برتر روابطعمومی سال انتخاب شد
سرپرست روابطعمومی مجتمع مسکونی پارس جم منصوب شد
دانشگاه ملی مهارت سمنان برترین روابط عمومی در سال ۱۴۰۳شد
تأکید بر توسعه مهارتهای حرفهای ونقش گفتگو در روابطعمومی
گام توانیر در توسعه شبکهای استاندارد، کارآمد و پاسخگو
دومین نشست هماندیشی روابطعمومی گروه صنایع بهشهر
هوش مصنوعی مغزمان را به تعطیلات نفرستد!
آغاز فراخوان اولین فستیوال ملی استعدادیابی گویندگی، اجرا و دوبله کودک و نوجوان
توضیح روابط عمومی شمسآذر درباره انتشار بیانیه با خط بریل
اطلاعیه روابط عمومی نیروگاه شهید رجایی در رابطه با مصرف مازوت
مدیر روابطعمومی سازمان هواپیمایی منصوب شد
روابطعمومی؛ محور اصلی برگزاری جشنوارههای فرهنگی و هنری
سفر تازه «ایرانم»؛ علیرضا قربانی به بوشهر میرود
روابطعمومی مخابرات سمنان رتبه نخست کشور را کسب کرد
برگزاری کارگاه هوش مصنوعی برای توانمندسازی روابطعمومی ها
بهروزرسانیجدید شبکههای اجتماعی و تاثیر آن بر روابطعمومی
پایداری در روابط عمومی چگونه برقرار میشود؟
تحول در حوزه روابطعمومی در کشورهای آسیای جنوبشرقی
هوش مصنوعی چگونه برتقویت مهارتهای انسانی تأثیر میگذارد؟
اسامی سخنرانان سمپوزیوم بینالمللی روابط عمومی اعلام شد
فراخوان همکاری با روابط عمومی پتروشیمی خلیج فارس
مسئول رسانه و روابطعمومی بنیاد فرهنگی روایت فتح منصوب شد
گزارش روابط عمومی سازمان محیط زیست از آلودگی هوای تهران
استانی زائرخیز، با روابطعمومیهای کمجانبه گزارش پیآر؛ رضا غبیشاوی، کارشناس رسانه و سردبیر مجله «روزنامه نگاری جدید» در بیان ارزیابی خود از عملکرد رسانه ها در رابطه با اطلاع رسانی درباره حادثه بندر شهید رجایی به شفقنا رسانه می گوید: حادثه انفجار بندر شهید رجایی، اتفاقی است که اکثر ارزش های خبری را به شدت دارد. شهرت مکان، غیرعادی بودن، تازگی، شگفتی و استثنا، دربرگیری فرا ایران، جان انسان، برخورد، قرابت جغرافیایی، تاثیرگذاری، بزرگی و تعداد و حجم بالا، اهمیت، تاثیرگذاری، جذابیت و خبر منفی بودن. عملکرد رسانه ها در حادثه بندرعباس متوسط بود به عبارتی نه ضعیف و نه قوی اما ناقص بود. چون نتوانستند کامل وارد دو حوزه چگونگی و چرایی حادثه شوند. ما هنوز نمی دانیم انفجار چگونه و چرا روی داد. ما هنوز دقیقا و قطعی نمی دانیم “چه” اتفاقی رخ دهد است؟ “چگونه” و “چرا” آتش سوزی شروع شد و به انفجار رسید. پس علاوه بر نقض در دو عنصر “چرا” و “چگونه”، در عنصر “چه” هم جای خالی داریم.
او ادامه می دهد: ضمن اینکه برخی جزییات و واقعیت های مهم مرتبط با حادثه بندر شهید رجایی هنوز در ابهام باقی مانده است. محتوای کانتیر محل انفجار، چه چیزی بوده؟ این کانتینر متعلق به کیست؟ چه زمانی وارد بندر شده؟ آیا این کانتینر، ورودی بوده یا خروجی؟ آیا مسوولان مختلف در بندر، از اطلاعات دقیق و واقعی این کانتیر اطلاع داشتند یا نداشتند؟ اگر داشتند چرا مانع از حادثه نشدند؟ اگر نداشتند چرا نداشتند؟ آیا مسوولان، چنین حادثه ای را پیش بینی می کردند؟ اگر می کردند چرا جلوگیری نکردند و اگر پیش بینی نمی کردند چرا از چنین توانایی برخوردار نبودند؟ همین موضوع سوالاتی در ذهن مخاطبان و مردم ایجاد کرده است. همچنین رسانه ها نتوانسته اند خود به صورت مستقل، آزادانه و بی طرفانه به بررسی و راستی آزمایی شایعات، خبرهای غیررسمی و گمانه زنی ها بپردازند. ما در حوادث شبیه انفجار بندرعباس نیازمند خبرنگاران و رسانه های مستقل و بی طرف هستیم تا واقعیت ها و احتمالات مختلف را بدون پیش داوری و به دور از موضع گیری طرف های مختلف بررسی و منتشر کنند.
غبیشاوی یکی از نقاط مثبت پوشش حوادث بندرعباس را انتشار بخش مهم و با ارزشی از جزییات (و نه همه) آن توسط رسانه ها و خبرنگاران عنوان می کند و می گوید: اینکه خبرنگاران و عکاسان خبری به اسکله و محل انفجار رسیدند و کار کردند و پخش زنده رفتند یک نقطه قوت بود. با این اوصاف رسانه ها در ساعات اولیه بعد از حادثه توانستند نیاز خبری مخاطب را برطرف کنند. چون در ساعت های اولیه باید به چه، که، کجا و زمان به صورت نسبی پرداخت. با این حال، همچنان ما به صورت قطعی نمی دانیم در کانتینر محل انفجار، چه موادی بوده، چگونه و چرا آتش گرفته و منفجر شده؟ این کانتینر از کجا بوده و متعلق به چه کسی است؟
در چنین حوادثی خبرنگاران و رسانه ها چگونه میتوانند عملکردی حرفه ای داشته باشند؟ این کارشناس رسانه پاسخ می دهد: حضور سریع و حداکثری در میدان، تلاش برای تهیه خبرهای اختصاصی، بیان واقعیت ها به صورت کامل و بدون کم و کاست، انتشار خبرهای صحیح و دقیق، خودداری از انتشار شایعات و خبرهای جعلی، توانایی راستی آزمایی خبرها و تفکیک خبرهای جعلی از واقعی، راستی آزمایی شایعات و انتشار بعد از مشخص شدن درست یا نادرست بودن آنها، انتشار خبر بدون بیان نظرات خود، استفاده از منابع معتبر در تهیه و انتشار خبرها، توجه به ارزش های خبری و نیازهای اطلاع رسانی مخاطبان در بیان خبرها، رعایت انصاف و معیارهای حرفه ای و اخلاقی جهانشمول در اطلاع رسانی، توجه به احساسات افراد در صحنه و مخاطبان، خودداری از قضاوت، نتیجه گیری و ابراز نظر شخصی، خودداری از نسبت دادن کلمات و توصیفات بد و منفی برای اقوام، شهرها، ملت ها، کشورها و زبان ها، خودداری از تحریک احساسات در جهت منفی یا نفرت افکنی یا تحریک به خشونت یا نژادپرستی، بیان واقعیت ها و آمارهای متعدد و متضاد در صورتی که از منابع معتبر متعدد بیان شده باشند. خودداری از تعصب یا طرفداری نسبت به یک طرف در خبر و ماجرا. به عنوان مثال در برابر انتشار شایعات و خبرهای غیررسمی درباره وجود سوخت موشک در محل انفجار و تکذیب آن از سوی وزارت دفاع، رسانه باید بتواند خود مستقلاً هم به بررسی بپردازد و حقیقت را کشف کند.
غبیشاوی در پاسخ به این سوال که در حادثه انفجار بندر شهید رجایی رعایت چه مواردی از سوی رسانه ها ضروری است، می گوید: رسانه ها در چنین مواردی باید بی طرفانه و مستقل وارد پوشش خبری شوند. تحت تاثیر القائات و موضع گیری مسئولان و سازمان ها قرار نگیرند. خبرها و واقعیت ها را با تفکیک از نظرات منتشر کنند. نسبت به اظهارنظر و مطالب سازمان ها و مسئولان، بی طرف باشند و ضمن انتشار، آنها را به عنوان واقعیت کامل، نهایی و قطعی در نظر نگیرند بلکه ضمن انتشار آنها، در صورت وجود بیان اطلاعات معتبر متفاوت دیگر، هر دو را منتشر کنند. به حوادث و اتفاقات، نگاه سوژه ای داشته باشند. خود را متعهد به حفاظت از منافع هیچ فرد یا سازمان ندانند بلکه تعهد اصلی به حفاظت و دفاع از منافع و حقوق عمومی و مردم و مخاطبان باشد. وظیفه رسانه در چنین مواقعی، نه تبلیغات بلکه بیان واقعیت های جذاب یا مهم برای مخاطبان، کشف حقیقت و انتقال نظرات مهم از منابع معتبر است.
او ادامه می دهد: در حوادث مشابه، رسانه باید به خبرنگاران خود اعتماد کند؛ در اعزام خبرنگاران به محل حادثه یا استفاده از خبرنگاران محلی تردید نکند. از امکانات شبکه های اجتماعی و پیامرسان ها برای ارتباط با مخاطبان، منابع مطلع و اطلاع از سایر محتواها استفاده کند. به بررسی شایعات و خبرهای جعلی بپردازد و نتیجه راستی آزمایی را در اختیار افکار عمومی قرار دهد. سوالات و ابهامات مخاطبان را شناسایی و برای کسب پاسخ آنها بکوشد. انعطاف پذیری و سرعت را در واکنش و انتشار خبرها افزایش دهد.
غبیشاوی به بیان توصیه هایی جهت سوژه پردازی رسانه ها برای مرحله بعد از بحران حادثه بندر شهید رجایی می پردازد و می گوید: رسانه ها بعد از پایان حادثه، همچنان باید درباره حقایق و واقعیت های کشف نشده یا مبهم، پیگیری کنند؛ چگونگی و چرایی حادثه یا حوادث را دنبال کنند. درباره سرنوشت اجزای مختلف حادثه پیگیری کنند. به عنوان مثال؛ افراد کشته شده یا آسیب دیده، افرادی که اموال و دارایی آنها آسیب دیده، مکان ها و مناطق آسیب دیده، زندگی و شرایط جدید هر کدام بعد از حادثه و عادی شدن اوضاع، از جمله وضعیت خانواده هایی که پدر یا مادر یا فرزند خود را از دست داده اند؛ افراد مجروح و آسیب دیده جسمی یا مالی. تلاش برای توجه دادن مقامات و سازمان های مسئول به شرایط سخت و ناگوار بازماندگان و آسیب دیدگان حوادث و تلاش برای حل مشکلات آنها، اطلاعرسانی برای جلوگیری از تکرار حوادث مشابه در نقاط دیگر کشور از طریق بیان جزئیات دقیق حادثه و مصاحبه با کارشناسان از دیگر موارد است.
دیدگاهتان را بنویسید