گام تازه انجمن روابطعمومی تهران در مسیر آموزشهای نوین روابطعمومی
فولاد مبارکه؛ کانون نوآوری و فناوری ایرانساخت
تأکید بر نقش روابطعمومی در مدیریت بحران و مقابله با شایعات
۳۴ ستاره روابط عمومی اتاقهای سراسر کشور را بشناسید
اتاق بازرگانی برنامههای ارتباطی سال آینده را تشریح کرد
ضرورت عضومحوری و نقش چندبعدی روابطعمومیها
شورای روابطعمومی اتاقهای سراسر کشور تشکیل شد
اعضای هیات انتخاب جشنواره ادبی «خیرِ ایران» معرفی شدند
چشماندازنوین روابطعمومی آسیا و اقیانوسیه در عصر هوش مصنوعی
کسب نشان طلای جشنواره برترینهای روابطعمومیهای کشور
نیروهای نوظهور در حال بازتعریف آینده ارتباطات و بازاریابی
کارگاه هوش مصنوعی و بازآفرینی خلاقیت در تولید محتوای ارتباطی
حمایت جهاد دانشگاهی و ایسنا گلستان از کنگره ملی روابطعمومی
زینب عربی سرپرست روابط عمومی راهداری آذربایجان شرقی شد
تهران میزبان نخستین آرتفِر کاغذی منطقه شد
کارگاه تخصصی هوشمصنوعی مولد در روابطعمومی خراسانرضوی
خانه تجربه؛ نقطه آغاز جریان روایت، یادگیری وتصمیم سازی ارتباطی
کریس فاستر مدیرعامل شبکه ادغامشده روابطعمومی اُمنیکُم شد
تقویت روابطعمومیها شرط آرامش جامعه است
کسب رتبه دوم جشنواره روابط عمومیها توسط اتاق بازرگانی اهواز
کسب رتبه سوم توسط تیم روابط عمومی اتاق هرمزگان
اطلاعیه روابط عمومی رگولاتوری درباره افزایش تعرفه اینترنت
رسانه بستر ساز اعتماد، شفافیت و سرمایه گذاری هستند
روابط عمومی اتاقهای بازرگانی بازوی قدرتمند بخش خصوصی
روابط عمومیها از تشریفات عبور کنند
نیاز به تأکید بر تقویت انعکاس خدمات دولت در رسانهها
تصویر برتر روابطعمومی سال انتخاب شد
سرپرست روابطعمومی مجتمع مسکونی پارس جم منصوب شد
دانشگاه ملی مهارت سمنان برترین روابط عمومی در سال ۱۴۰۳شد
تأکید بر توسعه مهارتهای حرفهای ونقش گفتگو در روابطعمومی
گام توانیر در توسعه شبکهای استاندارد، کارآمد و پاسخگو
دومین نشست هماندیشی روابطعمومی گروه صنایع بهشهر
هوش مصنوعی مغزمان را به تعطیلات نفرستد!
آغاز فراخوان اولین فستیوال ملی استعدادیابی گویندگی، اجرا و دوبله کودک و نوجوان
توضیح روابط عمومی شمسآذر درباره انتشار بیانیه با خط بریل
اطلاعیه روابط عمومی نیروگاه شهید رجایی در رابطه با مصرف مازوت
مدیر روابطعمومی سازمان هواپیمایی منصوب شد
روابطعمومی؛ محور اصلی برگزاری جشنوارههای فرهنگی و هنری
سفر تازه «ایرانم»؛ علیرضا قربانی به بوشهر میرود
روابطعمومی مخابرات سمنان رتبه نخست کشور را کسب کرد
برگزاری کارگاه هوش مصنوعی برای توانمندسازی روابطعمومی ها
بهروزرسانیجدید شبکههای اجتماعی و تاثیر آن بر روابطعمومی
پایداری در روابط عمومی چگونه برقرار میشود؟
تحول در حوزه روابطعمومی در کشورهای آسیای جنوبشرقی
هوش مصنوعی چگونه برتقویت مهارتهای انسانی تأثیر میگذارد؟
اسامی سخنرانان سمپوزیوم بینالمللی روابط عمومی اعلام شد
فراخوان همکاری با روابط عمومی پتروشیمی خلیج فارس
مسئول رسانه و روابطعمومی بنیاد فرهنگی روایت فتح منصوب شد
گزارش روابط عمومی سازمان محیط زیست از آلودگی هوای تهران
استانی زائرخیز، با روابطعمومیهای کمجانبه گزارش پیآر؛ وقتی یک سازمان با چالش رسانهای مواجه میشود و جو منفی علیه آن راه میافتد، افکار عمومی نسبت به آن سازمان منفی میشود و اصطلاحا آن سازمان دچار BAD PR میشود. هنگامی که یک سازمان دچار BAD PR شود، یعنی با انتقادات جدی و شدید مواجه شده است. این انتقادات میتواند مدیران آن سازمان را وادار کند تا شیوههای عملکردی یا تبلیغاتی خود را دوباره ارزیابی و کاستیها را برطرف کنند.
در واقع BAD PR همان هجمه و انتقاداتی است که به یک سازمان وارد میشود و جنبه کاملا منفی دارد؛ اما باعث میشود که مخاطبان دائم در فضای مجازی و بحثهای متدوال خود نام آن برند یا سازمان را به کار ببرند، اگر چنین اتفاقی رخ دهد میگویند یک سازمان دچار BAD PR شده است.
گروهی از متخصصین معتقدند که یک سازمان هنگام مواجه شدن با BAD PR باید فرصتهایی را ایجاد کند که کاربران خود را از دست ندهد و از این موقعیت برای اثبات وفاداری خود استفاده کند، به همین دلیل هم شش استراتژی اصلی برای آن طراحی کردهاند.
فرقی نمیکند که یک بحران در چه شرایطی و برای چه سازمانی رخ داده، مهم این است رسانهها و افکار عمومی دوست دارند که در جریان جزییات آن قرار بگیرند. آنها دوست دارند بدانند که چرا این اتفاق رخ داده و چگونه میتوان آن را رفع کرد و مایلند از روند جبران خسارات احتمالی یا آسیبهایی که متوجه آنها است آگاه شوند.
در چنین شرایطی مهمترین کاری که یک سازمان باید انجام دهد این است که حقیقت را بگوید به همین خاطر توصیه اصلی این است، آنچه را که میدانید بهصورت علنی بیان کنید و از اظهارات مبتنی بر حدس و گمان و فرضیات اجتناب ورزید. یکی از دلایل تاکید بر صداقت هم این است که در صورت پنهان کردن حقایق، با نتیجه کاملا عکس نسبت به آن چیزی که انتظار داشتید مواجه خواهید شد.
در بسیاری از موارد مدیران و صاحبان سازمانها و برندها از مواجه شدن با خبرنگاران امتناع میکنند اما زمانی که سازمان شما دچار BAD PR میشود، بهترین کار این است که تعاملتان با اصحاب رسانه را افزایش دهید و این را هم در نظر داشته باشید که تنها یک نفر باید با رسانهها صحبت کند.
یک بیانیه عمومی بدهید و به کاربران خود توضیح دهید که مسئله پیش آمده تا چه اندازه آنها و زندگیشان را تحت تاثیر قرار خواهد داد. زمانی که با مردم یا رسانهها سروکار دارید، وجههای آرام و دلسوز از خودتان نشان دهید. انکار مسئولیت یا عدم مسئولیتپذیری در قبال یک موقعیت، باعث ایجاد خصومت بیشتر از طرف مردم و کاربران شما میشود.
خیلی کوتاه بگوییم که مسائل حقوقی را حتما باید با مشاورتان بررسی کنید. ممکن است نظر وکلا این باشد که تا زمانی که تمام جنبههای حقوقی بحران بهطور کامل بررسی و درک نشده، در رسانهها هیچگونه اظهارنظری منتشر نشود؛ اما به هرحال شما باید برخی از ابعاد حقوقی یک ماجرا را بدانید.
سازمانی که دچار BAD PR شده و آسیبدیده باید این انتظار را داشته باشد که مشتریان عصبانی و ناامید شوند. اینها واکنشهای طبیعی هستند و اگر شرکت مسئولانه عمل کند، این احساسات در نهایت رنگ باخته و احساس وفاداری نوینی جایگزین آنها میشود.
زمانی که به نظر میرسد از بحران گذر کردهاید، باید یک کمپین تبلیغاتی مختصر در رسانههای سنتی یا رسانههای اجتماعی راه بیندازید تا پیام خود را بیش از پیش منتشر کنید. پیام تبلیغاتی روابط عمومی باید در تمام کانالهای محتوا نیز به اشتراک گذاشته شود.
شاید به نظر برسد که هیچ سازمانی دوست ندارد چنین اتفاقی برایش رخ دهد و تقریبا هم درست است اما گاهی خود روابط عمومیها هستند که کمپین BAD PR طراحی میکنند تا سر زبانها بیافتند و این ماجرا نه تنها غیر اخلاقی و غیرحرفهای است، بلکه امکان دارد که سازمان یا برند مدنظر، نتواند سوار موج شود و به درستی از موقعیت استفاده کند و جایگاهش را نزد کاربران از دست بدهد.
البته یکی از اتفاقاتی که BAD PR برای سازمانها و برندها رقم میزند، جلب توجه مردم و رسانهها است. اتفاقات متفاوت معمولا باعث ایجاد حواشی گسترده در سطوح مختلف میشوند و طبیعی است که رخ دادن چنین مسئلهای به ضرر یک سازمان باشد؛ اما در صورت رخ دادن BAD PR، سازمانها میتوانند از فرصت پیش آمده استفاده کنند تا مستقیماً با مخاطبان خود در ارتباط باشند. اگر سازمانها از این فرصت استفاده کنند، میتوانند به وضوح و با ارائه اطلاعات درست و توضیحات کاربردی، اطلاعات نادرست را از بین ببرند و پیوندشان را با مخاطبان تقویت کنند.
ممکن است BAD PR بسیار خطرناک به نظر برسد، اما دارای پتانسیل منحصر به فردی از جمله تسریعِ تغییر و جلب توجه تا ایجاد تعامل معنادار و تقویت اصالت است به همین دلیل هم میتوان آن را به عنوان بخشی اساسی از استراتژی کلی روابط عمومی یک برند دانست.
اگر BAD PR به درستی مدیریت شود، میتواند اعتبار یک برند را تقویت کند. سازمانها با قبول مسئولیت اشتباهات و اعتراف به کاستیها و اجرای اقدامات اصلاحی، مسئولیتپذیریشان را نشان میدهند. پاسخهای درست در بزنگاههای بحرانی، اغلب مورد قدردانی قرار میگیرد و میتواند شهرت برند را در دراز مدت تقویت کند. به همین دلیل هم BAD PR به همان اندازه که کابوس یک سازمان است، میتواند به عنوان یک موقعیت ارزشمند برای برندها معرفی شود.
دیدگاهتان را بنویسید