شنبه / ۱۵ آذر / ۱۴۰۴ Saturday / 6 December / 2025
×
فولاد مبارکه؛ کانون نوآوری و فناوری ایران‌ساخت
هادی نباتی‌نژاد | مدیر روابط عمومی فولاد مبارکه؛

فولاد مبارکه؛ کانون نوآوری و فناوری ایران‌ساخت

۳۴ ستاره روابط عمومی‌ اتاق‌های سراسر کشور را بشناسید 
در نخستین جشنواره برترین‌های روابط عمومی تجاری؛

۳۴ ستاره روابط عمومی‌ اتاق‌های سراسر کشور را بشناسید 

دکتر حسن خسروی، مدرس دانشگاه و مؤلف کتاب روابط‌عمومی و ارتباطات، در یادداشتی تحلیلی نقش روابط‌عمومی‌ها را در چالاکی و چابکی سازمان‌ها کلیدی دانست و تأکید کرد روابط‌عمومی باید «رصدخانه بیدار سازمان» باشد.
نقش روابط‌عمومی‌ها در چالاکی و چابکی سازمان‌ها

به گزارش آژانس خبری پی آر؛سازمان‌ها به دلایل مختلفی متولد شده و رفته‌رفته بزرگ و بزرگ‌تر می‌شوند تا جایی‌که مدیران احساس می‌کنند سازمان بیش از حد سنگین‌وزن، شلوغ و عیال‌وار شده و کارها به‌سختی پیش می‌رود. این امر زمانی فاجعه‌آمیز می‌شود که در هر دوره‌ای، عده‌ای به‌منظور تأمین منافع فردی یا حزبی خود اقدام به تزریق انواع نیروهای مناسب و نامناسب به درون سازمان می‌کنند و با رفتن مدیران، نیروهایی که آنان آورده‌اند در سازمان رسوب کرده و بدین‌ترتیب نیروی انسانی سازمان روزبه‌روز متراکم‌تر می‌شود.

اما این همه ماجرا نیست. گاهی صاحبان و مالکان شرکت‌ها و مدیران سازمان‌ها آن‌قدر در گذشته و روش‌های سنتی انجام امور باقی می‌مانند که وقتی سر خود را بالا می‌گیرند، می‌بینند ورشکسته شده‌اند یا دیگر رونق و فروشی در کسب‌وکار خود ندارند.

تعریف ما از سازمان چالاک و چابک، سازمانی است که جریان امور در آن مبتنی بر خلاقیت، ابتکار و نوآوری به‌عنوان خط‌مشی استراتژیک در جهت سازگاری و انطباق‌پذیری با تغییرات محیطی (داخلی و خارجی) باشد.

یک سازمان چالاک و چابک، دارای رصدخانه‌ای به‌نام «روابط‌عمومی» است که به مدیریت عالی سازمان می‌گوید: «کجا هستیم، کجا باید باشیم و چگونه باید به نقطه مطلوب برسیم.» به بیان دیگر، هرجا دیدید کارهای سازمانی کند و لاک‌پشتی پیش می‌رود، بدانید و آگاه باشید که آن سازمان، روابط‌ عمومی ضعیف، ناتوان و دست‌بسته‌ای دارد.

مدیران سازمان‌ها از روابط‌عمومی به‌عنوان دست راست خود استفاده می‌کنند تا به آنان بگوید سازمان در نزد افکار عمومی و رقبا در چه وضعیتی است. چابکی و چالاکی در سازمان شدیداً نیازمند همراهی و همکاری سه ضلع مهم است: اداره روابط‌عمومی، اداره منابع انسانی و اداره آموزش.

روابط‌عمومی به‌عنوان نهادی که از تولد تا بازنشستگی و حتی پایان خدمت همکاران همراه آنان است، می‌تواند همچون رصدخانه‌ای بیدار و هوشیار، هر از چندگاه به مدیران گزارش دهد که نبض سازمان چگونه می‌زند و کیفیت انجام امور در چه وضعی است.

نقش روابط‌عمومی‌ها در چالاکی و چابکی سازمان زمانی پررنگ‌تر می‌شود که جایگاه آن به‌درستی درک شود. از این‌رو روابط‌عمومی‌ها برای کمک به چابکی و چالاکی سازمان نیازمند «ابزار» هستند.

«ابزار» در حقیقت متشکل از حروف اول کلمات زیر است:
ا = اعتماد
ب = بودجه
ز = زمان
ا = اختیار
ر = راهبرد

این پنج ویژگی، هویت، شخصیت، جایگاه و کارایی روابط‌عمومی‌ها را تبیین و تضمین می‌کند. بنابراین مدیران سازمان‌ها باید توجه عام و خاص به این امر داشته باشند.

چالاکی و چابکی سازمان سبب می‌شود از اتلاف منابع و انرژی جلوگیری شده و سازمان چرخه عمر باکیفیت‌تری داشته باشد. روابط‌عمومی‌های پیشرو، پیش‌بین و آینده‌نگر به مدیران سازمان کمک می‌کنند تا برحسب شرایط زمان و مکان، بازتعریفی از وظایف و مأموریت‌های سازمانی داشته باشند و از چرخه پرشتاب رقابت‌ها به بیرون پرتاب نشوند.

یکی از نقش‌های مهم و سازنده روابط‌عمومی در چالاکی و چابکی سازمان، ایفای نقش «دروازه‌بانی» است. هرچقدر روابط‌عمومی در زمینه تکریم ارباب‌رجوع، مشتری‌مداری و وفاداری مصرف‌کنندگان نسبت به محصولات و خدمات سازمان تمرکز و توجه هوشمندانه و مستمر داشته باشد و دروازه‌بان دریافت نظرات، انتقادها، پیشنهادها و انتظارات ذی‌نفعان و شهروندان باشد، به همان نسبت می‌تواند سازمان را از سستی، فرسودگی، بی‌ثباتی و کم‌تحرکی دور نگه دارد و بر کارایی، اثربخشی و بهره‌وری آن بیفزاید.

یکی از دلایل مهم نبودِ چالاکی و چابکی لازم در سازمان‌ها، عدم هماهنگی میان واحدها و جزیره‌ای عمل‌کردن آن‌هاست. روابط‌عمومی به‌عنوان «رهبر ارکستر سازمان» می‌تواند صداها و سازهای مختلف را در سازمان کوک و هماهنگ کند تا چالاکی و چابکی مورد نظر ـ که نهایتاً منجر به خوش‌نامی، سودآوری و توسعه برندینگ سازمانی می‌شود ـ تحقق یابد.

امید است مدیران جامعه توجه و حساسیت بیشتری به جایگاه و نقش روابط‌عمومی‌ها داشته باشند.

نوشته‌های مشابه
فولاد مبارکه؛ کانون نوآوری و فناوری ایران‌ساخت
هادی نباتی‌نژاد | مدیر روابط عمومی فولاد مبارکه؛

فولاد مبارکه؛ کانون نوآوری و فناوری ایران‌ساخت

۳۴ ستاره روابط عمومی‌ اتاق‌های سراسر کشور را بشناسید 
در نخستین جشنواره برترین‌های روابط عمومی تجاری؛

۳۴ ستاره روابط عمومی‌ اتاق‌های سراسر کشور را بشناسید 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *