شنبه / ۱۵ آذر / ۱۴۰۴ Saturday / 6 December / 2025
×
گام تازه انجمن روابط‌عمومی تهران در مسیر آموزش‌های نوین روابط‌عمومی
با برگزاری نخستین دوره آموزشی در دانشکده خبر صورت گرفت؛

گام تازه انجمن روابط‌عمومی تهران در مسیر آموزش‌های نوین روابط‌عمومی

فولاد مبارکه؛ کانون نوآوری و فناوری ایران‌ساخت
هادی نباتی‌نژاد | مدیر روابط عمومی فولاد مبارکه؛

فولاد مبارکه؛ کانون نوآوری و فناوری ایران‌ساخت

اساتید دانشکده‌های بازرگانی هشدار داده‌اند که تغییر در الگوهای مصرف اخبار و کاهش تمایل به مطالعه متون طولانی، توانایی دانشجویان در درک عمیق مطالب و یادگیری انتقادی را محدود کرده است.
وابستگی به رسانه‌های اجتماعی مانع یادگیری عمیق دانشجویان است
  • کد نوشته: 3732
  • منبع: شارا
  • ۲۲ شهریور
  • بدون دیدگاه
  • به گزارش آژانس خبری پی آر؛ ند کابوت (Ned Cabot)، مدرس تجارت در دانشگاه جورج میسون (George Mason University)، تأکید می‌کند که دانشجویانش باید حداقل تلاش کنند عادت دنبال‌کردن اخبار باکیفیت را در خود تقویت کنند. او می‌گوید بسیاری از دانشجویان یا اطلاعات بسیار کمی دارند یا نمی‌دانند منبع اطلاعاتی‌شان چیست، که این امر ارزیابی درست و قرار دادن داده‌ها در چارچوب تحلیلی را دشوار می‌کند.

    این نگرانی البته تازه نیست؛ از زمان ظهور رادیو و تلویزیون گرفته تا انتشار کتاب‌های الکترونیکی، هشدارهایی درباره کاهش مطالعه وجود داشته است. اما اکنون تلفن‌های هوشمند، رسانه‌های اجتماعی و هوش مصنوعی فشار بی‌سابقه‌ای بر تمرکز نسل جوان وارد کرده‌اند.

    لورن مک‌کلاناهان (Lauren McClanahan) از دانشگاه وسترن واشنگتن می‌گوید: بسیاری از دانش‌آموزان امروزی تحمل خواندن متن‌های بلند را ندارند و دامنه توجه آن‌ها به‌شدت کاهش یافته است.

    پژوهشگران عواملی چون اضطراب، اضافه‌بار اطلاعاتی، حواس‌پرتی، بی‌اعتمادی به منابع و دشواری متون دانشگاهی را دلیل این روند می‌دانند. پیامدها شامل رشد «اجتناب از اخبار»، افزایش حباب‌های اطلاعاتی، و حتی برون‌سپاری تفکر انتقادی به رایانه‌هاست.

    طبق نظرسنجی جهانی «گزارش اخبار دیجیتال مؤسسه رویترز ۲۰۲۵»، مصرف اخبار از طریق شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های ویدئویی با سرعت در حال افزایش است، در حالی‌که نفوذ «روزنامه‌نگاری نهادی» کاهش یافته است.

    رنه هابز (Renee Hobbs)، استاد ارتباطات در دانشگاه رود آیلند (University of Rhode Island)، می‌گوید روزنامه‌نگاری سنتی همچنان اهمیت دارد، زیرا طی ۳۰۰ سال گذشته با اصولی چون استقلال، بی‌باکی، پیچیدگی و شفافیت به جامعه خدمت کرده است.

    جیمز پاتر (James Potter)، استاد دانشگاه کالیفرنیا، سانتا باربارا (University of California, Santa Barbara)، می‌افزاید: «مردم می‌خواهند احساس کنند که آگاه هستند، اما واقعاً نمی‌خواهند روی آن کار کنند.» او معتقد است تنها راه حل، توسعه مهارت‌های تحلیلی و انتقادی از سنین پایین است.

    بسیاری از اساتید اکنون از ابزارهایی مانند بررسی واقعیت، تحلیل سوگیری رسانه‌ای و حتی تمرین روزنامه‌نگاری استفاده می‌کنند تا دانشجویان یاد بگیرند چگونه منابع را بسنجند و اطلاعات را درک کنند.

    نمونه‌ای از این تلاش‌ها ابزار آنلاین AverPoint است که با همکاری فایننشال تایمز توسعه یافته و هدف آن بازی‌سازی و آزمایش توانایی خواندن دقیق و درک محتوای رسانه‌ای است.

    نوشته‌های مشابه
    تهران میزبان نخستین آرت‌فِر کاغذی منطقه شد
    شروع پروژه ملی آرت‌فِر تهران؛

    تهران میزبان نخستین آرت‌فِر کاغذی منطقه شد

    نقش‌آفرینی بین‌المللی نوجوانان ایرانی با «نوجوان بدون مرز»
    سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار می‌کند:

    نقش‌آفرینی بین‌المللی نوجوانان ایرانی با «نوجوان بدون مرز»

    ۱۰روند برتر در حوزه بازاریابی در سال ۲۰۲۶
    قابل توجه فعالان روابط عمومی؛

    ۱۰روند برتر در حوزه بازاریابی در سال ۲۰۲۶

    پلتفرم فروش آنلاین هلدینگ سیاحتی پارسیان رونمایی شد
    روابط عمومی هلدینگ سیاحتی پارسیان خبر داد:

    پلتفرم فروش آنلاین هلدینگ سیاحتی پارسیان رونمایی شد

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *