شنبه / ۱۵ آذر / ۱۴۰۴ Saturday / 6 December / 2025
×
کسب نشان طلای جشنواره برترین‌های روابط‌عمومی‌های کشور
سومین موفقیت روابط‌عمومی اتاق بازرگانی البرز در سال جاری رقم خورد؛

کسب نشان طلای جشنواره برترین‌های روابط‌عمومی‌های کشور

علی بلدی، مدیر روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی مسجدسلیمان:

روابط عمومی در خط مقدم دیپلماسی نرم 

در عصر حاضر، مرزهای جنگ و صلح دیگر به میدان‌های نبرد محدود نمی‌شوند. رسانه‌ها، شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های ارتباطی، به میدان‌های اصلی درگیری‌های نوین بدل شده‌اند. در این فضای پیچیده، مفهوم جنگ به حوزه‌های شناختی و روانی نیز گسترش یافته و «روایت‌سازی» به ابزاری راهبردی و تعیین‌کننده تبدیل شده است.
روابط عمومی در خط مقدم دیپلماسی نرم 
  • کد نوشته: 2376
  • منبع: شارا
  • ۱۰ تیر
  • بدون دیدگاه
  • به گزارش پی آر؛ در عصر حاضر، مرزهای جنگ و صلح دیگر به میدان‌های نبرد محدود نمی‌شوند. رسانه‌ها، شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های ارتباطی، به میدان‌های اصلی درگیری‌های نوین بدل شده‌اند. در این فضای پیچیده، مفهوم جنگ به حوزه‌های شناختی و روانی نیز گسترش یافته و «روایت‌سازی» به ابزاری راهبردی و تعیین‌کننده تبدیل شده است.

    جنگ ۱۲ روزه اخیر، نشان داد که تسلط بر افکار عمومی و قدرت رسانه‌ای، نه‌تنها مکمل قدرت سخت است، بلکه گاهی می‌تواند جایگزین آن در تغییر معادلات ژئوپلیتیک شود. در این نبرد نوین، روابط عمومی دیگر نقش پشتیبان ندارد؛ بلکه در خط مقدم دیپلماسی نرم قرار دارد و مسئولیت‌هایی سنگین بر دوش آن است.

    در دوران پساجنگ، روابط ‌عمومی حرفه‌ای باید سه مأموریت کلیدی را هم‌زمان دنبال کند:

    ۱. بازسازی سرمایه اجتماعی: بازگرداندن و ارتقای اعتماد عمومی از طریق شفاف‌سازی، پاسخ‌گویی و روایت‌سازی منصفانه و متقن.

    ۲. هدایت هوشمندانه جریان اطلاعات: مقابله با شبه‌اخبار، مدیریت افکار عمومی و تقویت گفتمان مبتنی بر منافع ملی.

    ۳. تثبیت گفتمان مقاومت، تولید و امید: ایجاد فضای روانی مثبت و آینده‌محور در جامعه با اتکا بر تولید روایت‌های الهام‌بخش.

    برای تحقق این اهداف، روابط عمومی باید به یک قرارگاه رسانه‌ای هوشمند تبدیل شود؛ ساختاری چابک، آینده‌نگر، تحلیل‌گر و روایت‌ساز. ابزارهای این قرارگاه دیگر تنها رسانه‌های رسمی نیستند، بلکه شبکه‌های اجتماعی، محتوای چندرسانه‌ای، تعاملات مردمی و بازنمایی‌های فرهنگی نیز در آن جای می‌گیرند.

    تحول در سیاست‌های ارتباطی روابط عمومی‌ها، امروز یک ضرورت راهبردی است. نهادهای صنعتی، عمومی، فرهنگی و اجتماعی باید از این ظرفیت برای ارتقای تاب‌آوری روانی جامعه، مقابله با جنگ روایت‌ها و گسترش مفاهیم عزت ملی بهره ببرند.

    روابط عمومی امروز:

    نه یک واحد اداری ساده، بلکه یک نهاد استراتژیک، یک هویت رسانه‌ای، و قرارگاهی برای قدرت نرم است. سلاحش دانایی است، مهماتش روایت، و مأموریتش امیدبخشی، روشنگری و انسجام‌بخشی.

    نوشته‌های مشابه
    هوش مصنوعی مغزمان را به تعطیلات نفرستد!
    یک مدرس سوادهای نوین هشدار داد؛

    هوش مصنوعی مغزمان را به تعطیلات نفرستد!

    استانی زائرخیز، با روابط‌عمومی‌های کم‌جان
    سید پیمان طباطبایی | مدیر اجرایی و روابط عمومی

    استانی زائرخیز، با روابط‌عمومی‌های کم‌جان

    جایگاه و ضرورت برنامه‌ریزی در روابط عمومی
    محمدرضا باقری | رئیس انجمن روابط عمومی خراسان رضوی

    جایگاه و ضرورت برنامه‌ریزی در روابط عمومی

    روابط عمومی قهرمان مهجور اما کلیدی سازمان
    بهمن علی‌بخشی | مدیر روابط‌عمومی هلدینگ سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر

    روابط عمومی قهرمان مهجور اما کلیدی سازمان

    روابط‌عمومی‌های نمایشی؛ بحران پنهان ادارات دولتی
    سید ایرج پناهی | مشاور رسانه‌ای سازمان نظام مهندسی کشاورزی

    روابط‌عمومی‌های نمایشی؛ بحران پنهان ادارات دولتی

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *