گام تازه انجمن روابطعمومی تهران در مسیر آموزشهای نوین روابطعمومی
فولاد مبارکه؛ کانون نوآوری و فناوری ایرانساخت
تأکید بر نقش روابطعمومی در مدیریت بحران و مقابله با شایعات
۳۴ ستاره روابط عمومی اتاقهای سراسر کشور را بشناسید
اتاق بازرگانی برنامههای ارتباطی سال آینده را تشریح کرد
ضرورت عضومحوری و نقش چندبعدی روابطعمومیها
شورای روابطعمومی اتاقهای سراسر کشور تشکیل شد
اعضای هیات انتخاب جشنواره ادبی «خیرِ ایران» معرفی شدند
چشماندازنوین روابطعمومی آسیا و اقیانوسیه در عصر هوش مصنوعی
کسب نشان طلای جشنواره برترینهای روابطعمومیهای کشور
نیروهای نوظهور در حال بازتعریف آینده ارتباطات و بازاریابی
کارگاه هوش مصنوعی و بازآفرینی خلاقیت در تولید محتوای ارتباطی
حمایت جهاد دانشگاهی و ایسنا گلستان از کنگره ملی روابطعمومی
زینب عربی سرپرست روابط عمومی راهداری آذربایجان شرقی شد
تهران میزبان نخستین آرتفِر کاغذی منطقه شد
کارگاه تخصصی هوشمصنوعی مولد در روابطعمومی خراسانرضوی
خانه تجربه؛ نقطه آغاز جریان روایت، یادگیری وتصمیم سازی ارتباطی
کریس فاستر مدیرعامل شبکه ادغامشده روابطعمومی اُمنیکُم شد
تقویت روابطعمومیها شرط آرامش جامعه است
کسب رتبه دوم جشنواره روابط عمومیها توسط اتاق بازرگانی اهواز
کسب رتبه سوم توسط تیم روابط عمومی اتاق هرمزگان
اطلاعیه روابط عمومی رگولاتوری درباره افزایش تعرفه اینترنت
رسانه بستر ساز اعتماد، شفافیت و سرمایه گذاری هستند
روابط عمومی اتاقهای بازرگانی بازوی قدرتمند بخش خصوصی
روابط عمومیها از تشریفات عبور کنند
نیاز به تأکید بر تقویت انعکاس خدمات دولت در رسانهها
تصویر برتر روابطعمومی سال انتخاب شد
سرپرست روابطعمومی مجتمع مسکونی پارس جم منصوب شد
دانشگاه ملی مهارت سمنان برترین روابط عمومی در سال ۱۴۰۳شد
تأکید بر توسعه مهارتهای حرفهای ونقش گفتگو در روابطعمومی
گام توانیر در توسعه شبکهای استاندارد، کارآمد و پاسخگو
دومین نشست هماندیشی روابطعمومی گروه صنایع بهشهر
هوش مصنوعی مغزمان را به تعطیلات نفرستد!
آغاز فراخوان اولین فستیوال ملی استعدادیابی گویندگی، اجرا و دوبله کودک و نوجوان
توضیح روابط عمومی شمسآذر درباره انتشار بیانیه با خط بریل
اطلاعیه روابط عمومی نیروگاه شهید رجایی در رابطه با مصرف مازوت
مدیر روابطعمومی سازمان هواپیمایی منصوب شد
روابطعمومی؛ محور اصلی برگزاری جشنوارههای فرهنگی و هنری
سفر تازه «ایرانم»؛ علیرضا قربانی به بوشهر میرود
روابطعمومی مخابرات سمنان رتبه نخست کشور را کسب کرد
برگزاری کارگاه هوش مصنوعی برای توانمندسازی روابطعمومی ها
بهروزرسانیجدید شبکههای اجتماعی و تاثیر آن بر روابطعمومی
پایداری در روابط عمومی چگونه برقرار میشود؟
تحول در حوزه روابطعمومی در کشورهای آسیای جنوبشرقی
هوش مصنوعی چگونه برتقویت مهارتهای انسانی تأثیر میگذارد؟
اسامی سخنرانان سمپوزیوم بینالمللی روابط عمومی اعلام شد
فراخوان همکاری با روابط عمومی پتروشیمی خلیج فارس
مسئول رسانه و روابطعمومی بنیاد فرهنگی روایت فتح منصوب شد
گزارش روابط عمومی سازمان محیط زیست از آلودگی هوای تهران
استانی زائرخیز، با روابطعمومیهای کمجانمفهوم ارتباط
ارتباط که معادل واژه Communication است، در مفهوم لغوی به معنی ایجاد پیوند بین افراد از ابعاد معنوی و روانی است. وقتی ما با کسی ارتباط برقرار میکنیم، در واقع اشتراک فکر و تفاهم اندیشه با طرف مقابل ایجاد میکنیم.
در مفهوم سنتی، ارتباط عبارت از جریانی است که طی آن دو یا چند نفر افکار، دیدگاهها و احساسات خود را تبادل میکنند و با پیامهایی که معنای آن برای افراد مشابه است، این تبادل را انجام میدهند.
در سال ۱۹۲۸، آی. ا. ریچاردز تعریف شاخصی از ارتباط ارائه داد:“ارتباط هنگامی صورت میگیرد که یک فکر به نحوی در محیط عمل کند که فکر دیگری را تحت تأثیر قرار دهد؛ بدین ترتیب تجربه جدید بخشی از تجربه اول گردد.”
از این منظر، هر پیام در یک جلسه، رسانه چاپی، یا شبکههای ارتباطی نوعی ارتباط محسوب میشود.
نقش روانشناسی و جامعهشناسی
روانشناسان روشهای کار مغز را مطالعه کرده و ارتباط را موضوع مهم تحلیلهای خود قرار دادهاند.
جامعهشناسان نیز انتقال داستانها، ارزشها و سنتها از نسلی به نسل دیگر یا بین فرهنگها را به کمک ارتباط بررسی میکنند.
با توسعه رایانه و زبان ریاضیات، اطلاعات و پیامهای بین مردم اکنون به شکل کمی قابل بررسی است، و پژوهشگران به دنبال قوانین اثرگذاری ارتباطات بر روابط انسانی در شرایط مختلف هستند.
در دهه ۱۹۶۰، مارشال مکلوهان توجه همگان را به نقش وسایل ارتباطی جدید مانند سینما، رادیو، تلویزیون، تلفن و رایانه جلب کرد. این نوآوریها توسعه «وسایل ارتباط جمعی» و دسترسی گسترده به اطلاعات نوشتاری، صوتی و تصویری را ممکن ساخت.
اثرات ارتباط جمعی
ارتباط جمعی بر مخاطبان تاثیرات متعددی دارد، از جمله آموزش رویههای زندگی، ایجاد سلیقههای جدید، تحریک حس مصرفگرایی و تأثیرات فرهنگی.
اثرات مثبت ارتباطات
1- کمک به پیشبرد سیاستهای ملی و افزایش مشارکت اجتماعی، حل بحرانها و ایجاد هویت و مشروعیت
2- گسترش آزادی و احترام به حقوق انسانی
3- توسعه شهرنشینی، ارتقای سواد، تقویت پیوندهای اجتماعی و رفاه اقتصادی
4- افزایش سطح دانش فنی، انتقال فناوری و تربیت نیروی انسانی
5- جایگزینی دیپلماسی علنی به جای سنتی
6- تسهیل همگرایی سیاسی داخلی و بینالمللی
7- کارکرد آموزشی و اطلاعرسانی علمی
8- آگاهسازی ملل مختلف از فرهنگ و سنتهای دیگر
اثرات منفی ارتباطات
1- تضعیف پیوندهای سنتی و ارزشهای اجتماعی، کمک به استحاله فرهنگی
2- انتشار اخبار و تفسیرهای غیرواقعی، تضعیف ساختارهای سیاسی
3- ایجاد تجزیه و نفاق در گروههای اجتماعی
4- تغییر الگوهای مصرف و ایجاد نیازهای کاذب
5- انتقال فناوریهای نامناسب و وابستگی به شرکتهای چندملیتی
کارل دویچ، پژوهشگر علوم روابط بینالملل، معتقد است ارتباط جمعی میتواند همگرایی سیاسی میان جوامع ایجاد کند و همکاریهای متقابل را افزایش دهد. پروفسور اوتو گلینبرگ نیز تأثیر رسانهها را بر تغییر نگرشها، تصمیمگیریها و رفتار اجتماعی بررسی کرده است.
جمعبندی
ارتباط جمعی یکی از ضروریات نوآوری و تجدد است و نظام ارتباطی جوامع مدرن با سازماندهی قوی، استفاده از فنآوری پیشرفته و پوشش گسترده اطلاعات، نقش مهمی در توسعه فرهنگی، اقتصادی و سیاسی دارد.
دیدگاهتان را بنویسید