گام تازه انجمن روابطعمومی تهران در مسیر آموزشهای نوین روابطعمومی
فولاد مبارکه؛ کانون نوآوری و فناوری ایرانساخت
تأکید بر نقش روابطعمومی در مدیریت بحران و مقابله با شایعات
۳۴ ستاره روابط عمومی اتاقهای سراسر کشور را بشناسید
اتاق بازرگانی برنامههای ارتباطی سال آینده را تشریح کرد
ضرورت عضومحوری و نقش چندبعدی روابطعمومیها
شورای روابطعمومی اتاقهای سراسر کشور تشکیل شد
اعضای هیات انتخاب جشنواره ادبی «خیرِ ایران» معرفی شدند
چشماندازنوین روابطعمومی آسیا و اقیانوسیه در عصر هوش مصنوعی
کسب نشان طلای جشنواره برترینهای روابطعمومیهای کشور
نیروهای نوظهور در حال بازتعریف آینده ارتباطات و بازاریابی
کارگاه هوش مصنوعی و بازآفرینی خلاقیت در تولید محتوای ارتباطی
حمایت جهاد دانشگاهی و ایسنا گلستان از کنگره ملی روابطعمومی
زینب عربی سرپرست روابط عمومی راهداری آذربایجان شرقی شد
تهران میزبان نخستین آرتفِر کاغذی منطقه شد
کارگاه تخصصی هوشمصنوعی مولد در روابطعمومی خراسانرضوی
خانه تجربه؛ نقطه آغاز جریان روایت، یادگیری وتصمیم سازی ارتباطی
کریس فاستر مدیرعامل شبکه ادغامشده روابطعمومی اُمنیکُم شد
تقویت روابطعمومیها شرط آرامش جامعه است
کسب رتبه دوم جشنواره روابط عمومیها توسط اتاق بازرگانی اهواز
کسب رتبه سوم توسط تیم روابط عمومی اتاق هرمزگان
اطلاعیه روابط عمومی رگولاتوری درباره افزایش تعرفه اینترنت
رسانه بستر ساز اعتماد، شفافیت و سرمایه گذاری هستند
روابط عمومی اتاقهای بازرگانی بازوی قدرتمند بخش خصوصی
روابط عمومیها از تشریفات عبور کنند
نیاز به تأکید بر تقویت انعکاس خدمات دولت در رسانهها
تصویر برتر روابطعمومی سال انتخاب شد
سرپرست روابطعمومی مجتمع مسکونی پارس جم منصوب شد
دانشگاه ملی مهارت سمنان برترین روابط عمومی در سال ۱۴۰۳شد
تأکید بر توسعه مهارتهای حرفهای ونقش گفتگو در روابطعمومی
گام توانیر در توسعه شبکهای استاندارد، کارآمد و پاسخگو
دومین نشست هماندیشی روابطعمومی گروه صنایع بهشهر
هوش مصنوعی مغزمان را به تعطیلات نفرستد!
آغاز فراخوان اولین فستیوال ملی استعدادیابی گویندگی، اجرا و دوبله کودک و نوجوان
توضیح روابط عمومی شمسآذر درباره انتشار بیانیه با خط بریل
اطلاعیه روابط عمومی نیروگاه شهید رجایی در رابطه با مصرف مازوت
مدیر روابطعمومی سازمان هواپیمایی منصوب شد
روابطعمومی؛ محور اصلی برگزاری جشنوارههای فرهنگی و هنری
سفر تازه «ایرانم»؛ علیرضا قربانی به بوشهر میرود
روابطعمومی مخابرات سمنان رتبه نخست کشور را کسب کرد
برگزاری کارگاه هوش مصنوعی برای توانمندسازی روابطعمومی ها
بهروزرسانیجدید شبکههای اجتماعی و تاثیر آن بر روابطعمومی
پایداری در روابط عمومی چگونه برقرار میشود؟
تحول در حوزه روابطعمومی در کشورهای آسیای جنوبشرقی
هوش مصنوعی چگونه برتقویت مهارتهای انسانی تأثیر میگذارد؟
اسامی سخنرانان سمپوزیوم بینالمللی روابط عمومی اعلام شد
فراخوان همکاری با روابط عمومی پتروشیمی خلیج فارس
مسئول رسانه و روابطعمومی بنیاد فرهنگی روایت فتح منصوب شد
گزارش روابط عمومی سازمان محیط زیست از آلودگی هوای تهران
استانی زائرخیز، با روابطعمومیهای کمجانبه گزارش آژانس خبری پی آر؛ گزارش تازه «Davis+Gilbert Public Relations Industry Trends Report 2025» نشان میدهد دوران رشد بیوقفه صنعت روابطعمومی و ارتباطات رو به افول گذاشته است. این گزارش که بر اساس دادههای ۱۸۱ شرکت تنظیم شده، از کاهش خوشبینی، افت درآمد و کاهش سودآوری در میان شرکتهای روابطعمومی خبر میدهد.
نیمی از شرکتهای مورد بررسی پیشبینی کردهاند درآمدشان در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش یابد، اما این رقم از ۵۷ درصد در سال ۲۰۲۴ به ۵۰ درصد در سال ۲۰۲۵ کاهش یافته است. در مقابل، ۳۵ درصد از شرکتها انتظار کاهش درآمد دارند؛ رقمی که سال گذشته تنها ۲۲ درصد بود.
در زمینه سودآوری نیز وضعیت مشابهی دیده میشود. تنها ۴۴ درصد از شرکتها انتظار افزایش سود دارند، در حالیکه در سال گذشته این عدد ۵۰ درصد بود. همچنین تعداد شرکتهایی که کاهش سود را پیشبینی کردهاند از ۲۵ درصد به ۳۲ درصد افزایش یافته است.
بررسیها نشان میدهد شرکتهای بزرگتر تابآوری بیشتری در برابر شرایط اقتصادی دشوار دارند. ۶۹ درصد از شرکتهای دارای ۱۰۰ تا ۲۰۰ کارمند و ۶۷ درصد از شرکتهای بالای ۲۰۰ نفر انتظار افزایش سود را دارند، در حالیکه این رقم در شرکتهای کوچکتر (کمتر از ۱۰ نفر) تنها ۳۲ درصد است.
در حوزه ادغام و تملک (M&A) نیز روند نزولی مشاهده میشود؛ تا ۱۵ اکتبر ۲۰۲۵ تنها ۶۲ معامله گزارش شده، در حالیکه در مدت مشابه سال گذشته ۷۹ مورد بود.
بخش عمده هزینه شرکتها به جبران خدمات کارکنان اختصاص دارد. ۸۲ درصد از شرکتها حداقل نیمی از درآمد خالص خود را صرف حقوق و مزایا میکنند و در ۳۷ درصد از آنها این رقم از ۶۰ درصد هم فراتر رفته است؛ بالاترین رقم در تاریخ گزارشهای Davis+Gilbert.
در همین راستا، استفاده از تعدیل نیرو بهعنوان راهکاری برای مدیریت هزینه افزایش یافته است. در سال گذشته ۱۲ درصد شرکتها از این روش استفاده میکردند اما امسال این عدد به ۲۰ درصد رسیده است. همچنین، ۴۴ درصد از شرکتها اعلام کردهاند جایگزینی برای کارکنان جداشده استخدام نکردهاند؛ افزایشی ۵ درصدی نسبت به سال قبل.
با این حال، شرکتها همچنان جذب و آموزش استعدادها را اولویت میدانند. سه حوزه اصلی آموزش شامل هوش مصنوعی (AI) با ۷۶ درصد، مدیریت و توسعه مشتری با ۵۰ درصد و مهارتهای رهبری با ۴۷ درصد است.
هوش مصنوعی اکنون به ابزار غالب در صنعت روابطعمومی تبدیل شده است. ۹۹ درصد از شرکتها از هوش مصنوعی استفاده میکنند؛ عمدتاً در تولید محتوای نوشتاری (۷۹ درصد) و یادداشتبرداری یا خلاصهسازی جلسات (۷۵ درصد). پلتفرمهای پرکاربرد شامل ChatGPT (۶۳ درصد)، Gemini (۱۲ درصد) و Copilot (۱۱ درصد) هستند.
یکی از افتهای محسوس، کاهش توجه به برنامههای تنوع، برابری و شمول (DEI) است. تنها ۲۱ درصد از شرکتها از گسترش این برنامهها خبر دادهاند، در حالیکه ۶۲ درصد تغییری احساس نکرده و ۱۷ درصد کاهش گزارش کردهاند. این کاهش در مقایسه با سال ۲۰۲۲ چشمگیر است که ۶۰ درصد شرکتها افزایش جذب نیرو از گروههای کمترنماینده را اعلام کرده بودند.
مایکل لسکی (Michael Lasky)، رئیس بخش حقوقی روابطعمومی در شرکت Davis+Gilbert، در جمعبندی گفت: «شرکتها با چالشهای واقعی در رشد درآمد و سود روبهرو هستند، بهویژه زمانیکه بودجه مشتریان محدودتر و انتظارات بالاتر میرود. اما شرکتهایی که در استعداد، فناوری و همسویی استراتژیک سرمایهگذاری میکنند، بهتر میتوانند در برابر عدمقطعیتها چابک و آماده فرصتها باشند.»
دیدگاهتان را بنویسید