شنبه / ۱۵ آذر / ۱۴۰۴ Saturday / 6 December / 2025
×
حمایت جهاد دانشگاهی و ایسنا گلستان از کنگره ملی روابط‌عمومی
گامی مشترک برای ارتقای حرفه‌ای‌گری در روابط‌عمومی؛

حمایت جهاد دانشگاهی و ایسنا گلستان از کنگره ملی روابط‌عمومی

مدیر روابط‌عمومی انجمن هنرهای نمایشی استان خراسان رضوی:

روابط‌عمومی؛ محور اصلی برگزاری جشنواره‌های فرهنگی و هنری

مدیر روابط‌عمومی انجمن هنرهای نمایشی استان خراسان رضوی، گفت: مدیران جشنواره‌ها باید روابط‌عمومی را به‌عنوان قلب ارتباطی آن ببینند.
روابط‌عمومی؛ محور اصلی برگزاری جشنواره‌های فرهنگی و هنری

به گزارش آژانس خبری پی آر؛ محسن رستگارمقدم اظهار کرد: روابط‌عمومی در جشنواره‌های فرهنگی و هنری، تنها مسئول اطلاع‌رسانی نیست بلکه نقش تعیین‌کننده‌ای در شکل‌دهی به نحوه مواجهه مخاطبان با کل رویداد دارد. وظیفه اصلی روابط‌عمومی، مدیریت تصویر ذهنی مخاطب از جشنواره است، یعنی ایجاد ارتباط مداوم و مؤثر میان رسانه‌ها، هنرمندان و مدیران، برای انتقال درست اهداف فرهنگی و هنری رویداد.

وی افزود: اگر بخواهم خلاصه و خودمانی بگویم، ما مسئولیم طوری عمل کنیم که مردم متوجه اهمیت و کیفیت یک جشنواره شوند و این دقیقا همان تصویر ذهنی است که برای آن می‌جنگیم. وقتی یک جشنواره برگزار می‌شود، بخش‌های مختلفی از جمله دبیرخانه، بخش اجرایی، هنری، مالی و غیره شروع به کار می‌کنند.

مدیر روابط‌عمومی انجمن هنرهای نمایشی استان خراسان رضوی با اشاره به اینکه کار روابط‌عمومی تجمیع تمام صداها به یک سمفونی واحد است، خاطرنشان کرد: ما باید یک برنامه ارتباطی واحد طراحی کنیم. برنامه‌ای که طی آن همه بخش‌های جشنواره و یا رویداد موردنظر بدانند که چه زمانی، چه مواردی و با چه لحنی باید به رسانه‌ها منعکس شود.

یک روابط عمومی موفق، خلاقیت را در چهارچوب برنامه‌ریزی به کار می‌گیرد

رستگارمقدم ادامه داد: بعضی‌ها گمان می‌کنند که کار روابط‌عمومی تنها نشستن پشت میز و نوشتن اطلاعیه است اما در حقیقت در فعالیت‌های فرهنگی و هنری اگر خلاقیت و برنامه‌ریزی نباشد، همه‌ چیز از دست می‌رود. روابط‌عمومی جشنواره نیز ترکیبی از خلاقیت فردی و برنامه‌ریزی سازمان‌یافته است.

وی افزود: از یک‌سو، ابتکار شخصی روابط‌عمومی در طراحی پیام‌ها و شیوه‌های ارتباطی به اثربخشی اطلاع‌رسانی کمک می‌کند؛ از سوی دیگر، وجود ساختار منظم، تقویم اطلاع‌رسانی و اهداف مشخص، تضمین‌کننده انسجام و استمرار فعالیت‌هاست. به بیان دیگر، روابط عمومی موفق آن است که خلاقیت خود را در چهارچوب برنامه‌ریزی دقیق به کار گیرد.

روابط عمومی، اتاق فکر ارتباطی یک دستگاه فرهنگی است، نه یک واحد تبلیغاتی!

وی با تاکید به اینکه  بخش روابط عمومی در بسیاری از مجموعه‌های فرهنگی و هنری هنوز جایگاه شایسته خود را به دست نیاورده است  تصریح کرد: این کم‌توجهی موجب ضعف در جریان اطلاع‌رسانی، کاهش مشارکت عمومی و ناهماهنگی در انتقال پیام می‌شود. بی‌توجهی به روابط عمومی در سطح مدیریتی، نهایتاً به دوری هنرمندان از مخاطب و کاهش تأثیر اجتماعی رویدادهای فرهنگی منجر می‌شود.

این عضو انجمن روابط عمومی ایران، خاطرنشان کرد: توصیه اصلی به مدیران جشنواره‌ها آن است که روابط عمومی را از ابتدای فرآیند طراحی و سیاست‌گذاری وارد جریان تصمیم‌گیری کنند.

وی خاطرنشان کرد: روابط عمومی نباید صرفاً در مرحله اجرا فعال شود. اگر این بخش در تعیین اهداف و روایت‌های اصلی جشنواره نقش داشته باشد، تصویر نهایی جشنواره برای مخاطبان جذاب‌تر و منسجم‌تر خواهد بود. مدیران جشنواره‌ها باید روابط عمومی را به عنوان قلب ارتباطی جشنواره و نه صرفاً صدایی برای اطلاع‌رسانی، ببینند.

رستگارمقدم عنوان کرد: رصد و توجه به توانایی‌ها و ابتکار عمل روابط عمومی‌ها از طرف متولیان جشنواره می‌تواند سبب ساز بهبود عملکرد این واحدها شود. برای مثال در جشنواره تئاتر استان که مدتی پیش برگزار شد، همین نکته تعجب‌برانگیز شد.

‌تاثیر محدودیت منابع مالی جشنوارها بر عملکرد روابط عمومی

وی افزود: البته کمبود بودجه و محدودیت منابع مالی در این جشنواره، تأثیر مستقیمی بر عملکرد روابط عمومی داشت و این کمبود اعتبارات موجب شد تا بخش‌های مهم تولیدات رسانه‌ای از جمله عکاسی، فیلم‌سازی، طراحی محتوای دیجیتال و مستندسازی با کیفیت پایین‌تر یا حجم کمتر اجرا شوند؛ موضوعی که در خروجی نهایی اطلاع‌رسانی جشنواره کاملاً مشهود بود.

مدیر روابط‌عمومی انجمن هنرهای نمایشی استان خراسان رضوی، افزود: لازم است از حضور بی‌منت خبرگزاری‌ها و رسانه‌های جمعی استان تشکر ویژه داشته باشم که با حمایت همیشگی خود در رویدادهای فرهنگی و هنری، نقشی به‌سزا و قابل‌توجه در اطلاع‌رسانی درست برنامه‌ها ایفا می‌کنند.

وی عنوان کرد: همکاری آنان برای تقویت جایگاه فرهنگ و هنر استان حیاتی است. تعهد خبرنگاران به پوشش عمیق‌تر مسائل هنری، عامل اصلی حفظ ارتباط جشنواره‌ها با بدنه جامعه به‌شمار می‌رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *