اعضای هیات انتخاب جشنواره ادبی «خیرِ ایران» معرفی شدند
چشماندازنوین روابطعمومی آسیا و اقیانوسیه در عصر هوش مصنوعی
کسب نشان طلای جشنواره برترینهای روابطعمومیهای کشور
نیروهای نوظهور در حال بازتعریف آینده ارتباطات و بازاریابی
کارگاه هوش مصنوعی و بازآفرینی خلاقیت در تولید محتوای ارتباطی
حمایت جهاد دانشگاهی و ایسنا گلستان از کنگره ملی روابطعمومی
زینب عربی سرپرست روابط عمومی راهداری آذربایجان شرقی شد
تهران میزبان نخستین آرتفِر کاغذی منطقه شد
کارگاه تخصصی هوشمصنوعی مولد در روابطعمومی خراسانرضوی
خانه تجربه؛ نقطه آغاز جریان روایت، یادگیری وتصمیم سازی ارتباطی
کریس فاستر مدیرعامل شبکه ادغامشده روابطعمومی اُمنیکُم شد
تقویت روابطعمومیها شرط آرامش جامعه است
کسب رتبه دوم جشنواره روابط عمومیها توسط اتاق بازرگانی اهواز
کسب رتبه سوم توسط تیم روابط عمومی اتاق هرمزگان
اطلاعیه روابط عمومی رگولاتوری درباره افزایش تعرفه اینترنت
رسانه بستر ساز اعتماد، شفافیت و سرمایه گذاری هستند
روابط عمومی اتاقهای بازرگانی بازوی قدرتمند بخش خصوصی
روابط عمومیها از تشریفات عبور کنند
نیاز به تأکید بر تقویت انعکاس خدمات دولت در رسانهها
تصویر برتر روابطعمومی سال انتخاب شد
سرپرست روابطعمومی مجتمع مسکونی پارس جم منصوب شد
دانشگاه ملی مهارت سمنان برترین روابط عمومی در سال ۱۴۰۳شد
تأکید بر توسعه مهارتهای حرفهای ونقش گفتگو در روابطعمومی
گام توانیر در توسعه شبکهای استاندارد، کارآمد و پاسخگو
دومین نشست هماندیشی روابطعمومی گروه صنایع بهشهر
هوش مصنوعی مغزمان را به تعطیلات نفرستد!
آغاز فراخوان اولین فستیوال ملی استعدادیابی گویندگی، اجرا و دوبله کودک و نوجوان
توضیح روابط عمومی شمسآذر درباره انتشار بیانیه با خط بریل
اطلاعیه روابط عمومی نیروگاه شهید رجایی در رابطه با مصرف مازوت
مدیر روابطعمومی سازمان هواپیمایی منصوب شد
روابطعمومی؛ محور اصلی برگزاری جشنوارههای فرهنگی و هنری
سفر تازه «ایرانم»؛ علیرضا قربانی به بوشهر میرود
روابطعمومی مخابرات سمنان رتبه نخست کشور را کسب کرد
برگزاری کارگاه هوش مصنوعی برای توانمندسازی روابطعمومی ها
بهروزرسانیجدید شبکههای اجتماعی و تاثیر آن بر روابطعمومی
پایداری در روابط عمومی چگونه برقرار میشود؟
تحول در حوزه روابطعمومی در کشورهای آسیای جنوبشرقی
هوش مصنوعی چگونه برتقویت مهارتهای انسانی تأثیر میگذارد؟
اسامی سخنرانان سمپوزیوم بینالمللی روابط عمومی اعلام شد
فراخوان همکاری با روابط عمومی پتروشیمی خلیج فارس
مسئول رسانه و روابطعمومی بنیاد فرهنگی روایت فتح منصوب شد
گزارش روابط عمومی سازمان محیط زیست از آلودگی هوای تهران
استانی زائرخیز، با روابطعمومیهای کمجان
معاون ارتباطات واطلاعرسانی بنیاد مهرآفرین منصوب شد
جلسه کمیسیون هماهنگی روابط عمومی بانکها برگزار شد
نشست شورای هماهنگی روابطعمومیهای استان یزد برگزار شد
جایگاه و ضرورت برنامهریزی در روابط عمومی
نشست هماندیشی روابط عمومی نیروهای مسلح برگزار شد
استقبال جهانی از نخستین جشنواره بینالمللی کارتون پول و سرمایه
شماره ۲۳ ماهنامه «راهبرد ارتباطات و روابط عمومی» منتشر شدبه گزارش آژانس خبری پی آر؛ «رابرت وین» صاحب یک آژانس روابط عمومی میگوید که همواره باید به مشتریانش توضیح دهد که برخلاف تبلیغات، روابطعمومی شامل خرید آگهی یا پرداخت به خبرنگاران برای نوشتن گزارش نیست؛ بلکه از کانالهای معتبر، غیرپرداختی و بهاصطلاح کسبشده برای برقراری ارتباط با مخاطبان استفاده میشود.
متخصصان روابط عمومی هم روایتگر هستند و هم شنونده. آنها روایتهایی میسازند تا گفتوگو میان گروههای مختلف جامعه شکل گیرد و برداشت مثبتی از سازمان ایجاد شود. در عین حال، نظرات و احساسات مردم را در بسترهای گوناگون رصد میکنند تا مشکلات احتمالی را شناسایی و از شهرت سازمان محافظت کنند. یکی از وظایف کلیدی روابط عمومی، پایش مداوم مسائل برای جلوگیری از بحران یا کاهش آسیبهای ناشی از آن است.
با این حال یافتن تعریفی دقیق برای روابط عمومی آسان نیست، چرا که این حرفه پیوسته همراه با تغییرات اجتماعی و فناورانه تکامل مییابد. یکی از شناختهشدهترین تعاریف توسط «گرونیگ و هانت» (۱۹۸۴) ارائه شده است:
روابط عمومی «مدیریت ارتباط میان یک سازمان و عموم آن» است.
این تعریف بر کارکرد مدیریتی روابط عمومی، مبتنی بر پژوهش و استراتژی، تأکید دارد. چهار مفهوم کلیدی در این تعریف عبارتند از:
مدیریت: فرایندی شامل برنامهریزی، سازماندهی، هدایت و کنترل برای دستیابی به اهداف (تری، ۱۹۷۱).
ارتباطات: استفاده از پیامها برای خلق معنا در بافتهای مختلف (NCA، ۲۰۲۲).
سازمان: گروهی از افراد با هدف مشترک (شرکت، حزب، نهاد دولتی یا سازمان غیرانتفاعی).
عموم/عمومها: گروههایی با منافع مشترک نسبت به سازمان. «ذینفعان» دستهای خاص از عمومها هستند که مستقیماً یا غیرمستقیم با سازمان در ارتباطاند.
تعریف جدیدتر انجمن روابط عمومی آمریکا (PRSA) روابط عمومی را «یک فرایند ارتباطی راهبردی» میداند که به ایجاد روابط دوسویه و سودمند میان سازمانها و عموم کمک میکند.
روابط عمومی مدیریت راهبردی روابط میان یک سازمان و عمومهای متنوع آن از طریق ارتباطات است، بهگونهای که به درک متقابل، تحقق اهداف سازمانی و خدمت به منافع عمومی منجر شود (فلین، گریگوری و والین، ۲۰۰۸).
تفاوت کلیدی تعریف CPRS با گرونیگ و هانت، افزودن بُعد «خدمت به منافع عمومی» است.
پژوهشهای اخیر نشان میدهد مدیریت شبکههای اجتماعی و پیامرسانی در این فضاها بهطور کامل در اختیار واحدهای روابط عمومی سازمانها قرار گرفته است. همچنین، مشاوره ارتباطی به مدیران ارشد و نقشآفرینی در تصمیمسازیهای استراتژیک از اولویتهای کلیدی روابط عمومی مدرن است (Thurlow et al., 2018).
بر اساس PRSA، وظایف روابط عمومی شامل موارد زیر نیز میشود:
پیشبینی و تحلیل افکار عمومی و مسائل مؤثر بر سازمان
مشاوره به مدیریت درباره تصمیمهای سیاستی و ارتباطی، بهویژه در بحرانها
حفاظت از شهرت سازمان
پژوهش و ارزیابی مداوم برنامههای ارتباطی
برنامهریزی برای اثرگذاری یا تغییر سیاستهای عمومی
مدیریت منابع، بودجه، آموزش و نیروی انسانی برای تحقق اهداف ارتباطی
نظارت بر تولید محتوای تعاملمحور و جذب مخاطب
حوزههای تخصصی روابط عمومی
ارتباطات بحران
ارتباطات داخلی
روابط سرمایهگذاران
روابط رسانهای
نویسندگی سخنرانی
روزنامهنگاری برند
برنامهریزی رویداد
همچنین، اصطلاحات هممعنی زیادی با روابط عمومی به کار میروند:
ارتباطات شرکتی (رایجترین اصطلاح در محیطهای تجاری)
ارتباطات راهبردی (چتری برای روابط عمومی، تبلیغات و بازاریابی)
ارتباطات بازاریابی (تمرکز بر تبلیغ محصولات و برند)
امور عمومی (پرداختن به مسائل اجتماعی، سیاسی و اداری)
فارغ از واژهها یا تعاریف گوناگون، روابط عمومی حرفهای پویا، ترکیبی از دانش نظری و تجربه عملی است. این حوزه با تکیه بر تحقیق، استراتژی و اخلاق حرفهای، نقشی کلیدی در ساخت و تقویت ارتباطات میان سازمانها و عموم ایفا میکند.
دیدگاهتان را بنویسید