شنبه / ۱۵ آذر / ۱۴۰۴ Saturday / 6 December / 2025
×
۳۴ ستاره روابط عمومی‌ اتاق‌های سراسر کشور را بشناسید 
در نخستین جشنواره برترین‌های روابط عمومی تجاری؛

۳۴ ستاره روابط عمومی‌ اتاق‌های سراسر کشور را بشناسید 

راهنمای مدیریت بحران روابط عمومی؛

در زمان شیوع نظرات منفی، چگونه رفتار کنیم؟

واکنش سریع، کنترل روایت و شفافیت، سه محور کلیدی در مدیریت بحران روابط عمومی در مقابل پست‌های منفی و ویروسی هستند. 
در زمان شیوع نظرات منفی، چگونه رفتار کنیم؟
  • کد نوشته: 3465
  • منبع: شارا
  • ۳ شهریور
  • بدون دیدگاه
  • به گزارش آژانس خبری پی آر؛  مقاله‌ای از کاترین شوارتز که به‌صورت گام‌به‌گام تنظیم شده است، راهنمای مؤثر وکارآمدی برای تیم‌های روابط‌عمومی است تا در صورت انتشار ویروسی محتوای منفی، بتوانند سریع و به‌درستی واکنش نشان دهند:

    ۱. تشخیص زودهنگام بحران

    – پایش مستمر تغییرات ناگهانی در میزان تعاملات، لحن نظرات، یا منشن‌های غیرمعمول
    – بهره‌گیری از ابزارهای تخصصی روابط‌عمومی و تیم‌های آموزش‌دیده برای تحلیل احساسات و رصد دقیق پست‌ها

    ۲. ایجاد سیستم پاسخ‌گویی فوری

    – تعریف وظایف مشخص: چه کسی پاسخ‌گو است، چه کسی محتوا را تأیید می‌کند، چه کسی عملیات رصد را بر عهده دارد و زمان‌بندی دقیق اقدامات
    – تشکیل تیم پشتیبان برای تسریع در تاییدها و هماهنگی‌های داخلی

    ۳. کنترل سریع روایت و انتقال پیام

    – اقدام سریع در بازه زمانی ۳۰ تا ۶۰ دقیقه: حذف پست، انتشار بیانیه عذرخواهی رسمی، پاسخ به نظرات، در صورت امکان درخواست حذف محتوا از رسانه‌های مربوطه
    – خودداری از پرداختن به توجیه نیت و برگزاری جلسات طولانی قبل از اتخاذ اقدامات عملی

    ۴. تنظیم لحن و پیام متناسب با فضای عمومی

    – اجتناب از استفاده از لحن شوخی یا کنایه‌آمیز در زمان اوج خشم و ناآرامی مخاطبان
    – بهره‌گیری از لحن آرام، صادقانه و مسئولانه در ارتباطات
    – ترجیحاً، عذرخواهی رسمی از سوی مدیرعامل یا رهبران ارشد سازمان

    ۵. توقف فعالیت‌های محتوایی و بررسی دقیق محتوا

    – موقتاً توقف انتشار تمامی پست‌ها و کمپین‌ها تا ارزیابی کامل و جامع ماجرا
    – جلوگیری از انتشار محتوای مشابه که ممکن است بحران را تشدید کند

    ۶. ترمیم اعتماد و افزایش شفافیت

    – اطلاع‌رسانی درخصوص اقدامات عملی مانند حذف محتوا، اصلاح سیاست‌ها، اعمال تنبیه در صورت نیاز، و تشکیل تیم ویژه بررسی محتواهای حساس
    – ارائه جزئیات لازم برای نشان‌دادن تعهد واقعی به رفع مشکل و اصلاح

    پیشگیری، همواره بهتر از درمان است؛ اما حتی تیم‌های مجرب نیز در برابر بحران‌های ویروسی مصون نیستند. بهره‌گیری از سیستم هشدار پیش‌رس، دستور‌العمل‌های واکنش فوری، کنترل روایت، تنظیم لحن، توقف محتوا و شفاف‌سازی، نقش مهمی در کاهش اثرات منفی و حداقل‌سازی آسیب‌های ناشی از بحران ایفا می‌کند.

    نوشته‌های مشابه
    ۳۴ ستاره روابط عمومی‌ اتاق‌های سراسر کشور را بشناسید 
    در نخستین جشنواره برترین‌های روابط عمومی تجاری؛

    ۳۴ ستاره روابط عمومی‌ اتاق‌های سراسر کشور را بشناسید 

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *