شنبه / ۱۵ آذر / ۱۴۰۴ Saturday / 6 December / 2025
×
۳۴ ستاره روابط عمومی‌ اتاق‌های سراسر کشور را بشناسید 
در نخستین جشنواره برترین‌های روابط عمومی تجاری؛

۳۴ ستاره روابط عمومی‌ اتاق‌های سراسر کشور را بشناسید 

۱۶ اینفوگرافیک ناموفق در گاردین:

دروس کلیدی برای روابط‌عمومی و ارتباطات تصویری

 این مقاله از The Guardian (بخش Datablog، سال ۲۰۱۳) است که به‌طور طنزآمیز ۱۶ اینفوگرافیک ناموفق و «بی‌فایده» را معرفی می‌کند.
دروس کلیدی برای روابط‌عمومی و ارتباطات تصویری
  • کد نوشته: 3491
  • منبع: شارا
  • ۴ شهریور
  • بدون دیدگاه
  • به گزارش آژانس خبری پی آر؛ اینفوگرافیک باید اطلاعات را سریع و شفاف منتقل کند؛ اما نمونه‌های انتخاب‌شده در این گالری دقیقاً برعکس عمل کرده‌اند.

    اینفوگرافیک‌ها به عنوان آمیزه‌ای از هنر و اطلاعات، مسیری طولانی را از نقاشی‌های ساده غارهای باستان تا گرافیک‌های تعاملی دنیای دیجیتال پیموده‌اند. امروزه در هر جنبه‌ای از زندگی – از آموزش و فرهنگ تا سیاست، تبلیغات و روابط‌عمومی – ردپای اینفوگرافیک دیده می‌شود. راز ماندگاری و محبوبیت این رسانه در توانایی آن برای تقریب ذهن‌ها و دل‌ها نهفته است: با یک تصویر می‌توان حقیقتی پیچیده را در یک لحظه به ذهن مخاطب منتقل کرد یا احساسی عمیق برانگیخت. البته بهره‌گیری درست از این ابزار نیازمند دانش و مسئولیت‌پذیری است؛ همان‌گونه که یک اینفوگرافیک می‌تواند روشنگر و تحول‌آفرین باشد، در صورت سوءاستفاده می‌تواند گمراه‌کننده و مضر واقع شود.

    به طور کلی، در دنیایی که زمان گران‌بها و اطلاعات انبوه است، اینفوگرافیک‌ها به زبان مشترک ارتباطی تبدیل شده‌اند. چه بسا در آینده با پیشرفت فناوری‌هایی نظیر واقعیت افزوده و واقعیت مجازی، شاهد نسل جدیدی از اینفوگرافیک‌های غوطه‌ور در محیط باشیم. اما اصول بنیادین تغییری نخواهند کرد: صدق محتوا، سادگی بیان و زیبایی ارائه ارکان یک اینفوگرافیک موفق باقی خواهند ماند. با درنظرگرفتن این اصول، اینفوگرافیک‌ها همچنان ابزارهایی قدرتمند برای آموزش، اطلاع‌رسانی، اقناع و الهام‌بخشی در تمامی عرصه‌های زندگی بشری خواهند بود.

    نمونه‌ها:
    o نقشه‌ای از آمریکا که نیاز به «نقشه راهنما» دارد تا خودش قابل فهم شود.
    o نمودار افزایش پرستاران در نیوساوث‌ولز که ۷٪ رشد واقعی را با انفجار ۷۰۰٪ آدمک‌ها نشان داده است.
    o نمودارهای راداری بدون کلید توضیحی.
    o نمودار بانک جهانی که ¾ را کمتر از ¾ نمایش می‌دهد.
    o «وردل» (Wordle) پر از کلمات بی‌هدف.
    o نقشه‌های مقایسه فقر و موفقیت تحصیلی توسط گاردین که مقیاس‌ها و گروه‌بندی‌های متفاوت دارند.
    o اینفوگرافیک‌های تبلیغاتی مانند روز ملی ارگاسم شرکت Ann Summers.
    o چارت‌های سازمانی سازمان ملل که با خطوط نقطه‌چین گیج‌کننده‌اند.
    o «یک دقیقه در اینترنت» که داده‌ها را بدون شفافیت زمان و کشور نمایش داده است.
    o نمونه‌های طراحی زیبا ولی گمراه‌کننده، مثل نقشه رودخانه‌های آمریکا که شکل خاصی به خود گرفته است.

    نوشته‌های مشابه
    ۳۴ ستاره روابط عمومی‌ اتاق‌های سراسر کشور را بشناسید 
    در نخستین جشنواره برترین‌های روابط عمومی تجاری؛

    ۳۴ ستاره روابط عمومی‌ اتاق‌های سراسر کشور را بشناسید 

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *